Edita i Sverige är klimatneutralt

Från och med 2009 är Edita i Sverige Klimatneutralt. Genom ett aktivt och målmedvetet miljöarbete har ett åtgärdsprogram genomförts som lett fram till klimatneutralitet.

Det är Edita Västra Aros AB, Edita Bobergs AB samt Edita Sverige AB som blivit klimatneutrala. Bolagen har bland annat räknat fram miljöpåverkan från uppvärmning och elförbrukning, samt för resor och transporter. Det har resulterat i handlingsprogram med ändrade rutiner för resor och byte till företagsbilar med alternativa bränslen. Det innebär också minskad el- och värmeförbrukning, ny kontorspolicy samt byte till grön el. Men det handlar också om att ändra attityder hos personalen.

- Vi är nu stolta att kunna kalla oss ett klimatneutralt företag, säger Anna Lindblom, miljö och kvalitetsansvarig för tryckeriet Västra Aros inom Edita Group. Att fortsätta utbilda, motivera och informera vår personal utgör stora delar av arbetet. Ett steg är att samtliga medarbetare har tagit Miljökörkortet, en individuell interaktiv utbildning om yttre miljö.

Edita Västra Aros har genom investeringar i en ultramodern och flexibel maskinpark gjort det möjligt att anpassa produktionen för varje typ av trycksak och har därmed minimerat både energikonsumtion och kostnad. Sedan 2003 har både el- och uppvärmningsförbrukning mer än halverats, samtidigt som man ökat produktionsvolymen med 30 procent.

- Edita har länge arbetat med miljöfrågor och har nu valt att gå före även i klimatarbetet, säger Paola Ponzio, projektledare på Respect, ett företag som arbetar med klimat och hållbarhetsfrågor för näringslivet. Som ett av de första kommunikationsbolagen i Sverige har Edita nu tagit steget att bli klimatneutrala.

För att bli klimatneutral beräknar Editas verksamheter sin klimatpåverkan. Utsläpp, som ändå återstår efter åtgärdsprogram, kompenseras för genom investeringar i internationella klimatprojekt. I Editas fall handlar det om ett projekt i Sri Kalyani i Indien där man bygger en kraftstation som drivs av jordbruksavfall. Att Indien valdes faller naturligt då Edita har verksamhet i Bangalore. Hela arbetet bedrivs i enlighet med Kyotoprotokollets intentioner och enligt kriterierna i ”Handlingsprogrammet för Klimatneutrala företag” som Respect står bakom.

- Den största direkta klimatpåverkan kommer från tryckerierna som gjort långtgående satsningar för att minska sin energianvändning. Edita har gått in i arbetet med stor seriositet och satsar på att successivt minska sin klimatpåverkan och att sprida arbetet till andra delar av koncernen, säger Paola Ponzio

- Edita Group har under många år arbetat med miljöfrågor och kommer att fortsätta sin ambition att vara ledande på området inom sin verksamhet, säger Mika Ruuskanen, miljöansvarig på Edita Group. Miljöarbetet och strävan att minska sin påverkan på klimatet fortsätter under 2009 med en ny klimatrapport och åtgärder för direkta minskningar av koldioxidutsläpp.

Edita i Sverige har redan ISO certifieringar, FSC-märkning och Svanenmärkningar.

För mer information om Editas arbete med Klimatneutralt företag, kontakta gärna:
Mika Ruuskanen, Edita Group, mika.ruuskanen@edita.fi, +358 20 450 24 74
Anna Lindblom, Edita Västra Aros AB, Västerås, anna.lindblom@edita.se, 021-81 55 31
Paola Ponzio, Respect Europe. paola.ponzio@respect.nu, 08-454 06 02

Taggar: