• Edita/

Edita ökade omsättningen och rörelseresultatet för första halvåret 2009

Under perioden januari–juni ökade omsättningen för Edita-koncernens fortgående verksamheter med 9 procent till 57,4 miljoner euro (52,5 miljoner). Ökningen berodde huvudsakligen på det företagsförvärv som gjordes i Sverige 2008. Rörelseresultatet ökade med 12 procent till 2,4 miljoner euro (2,2 miljoner). Rörelseresultatet förbättrades som ett resultat av vidtagna effektiviseringsåtgärder.

Verkställande direktör Timo Lepistö: ”Den positiva resultatutvecklingen visar att strukturförändringarna i Editas affärsverksamhet har gett resultat och att vi har kunnat anpassa vår verksamhet till det utmanande marknadsläget under den första halvan av 2009. Även om omsättningen har minskat med så mycket som en femtedel inom vissa affärsområden ligger Editas lönsamhet fortsatt på en förhållandevis bra nivå.” Koncernstruktur Sedan början av 2009 har Edita-koncernen fyra affärsområden: Marketing Services, Editorial Communication, Publishing och Print & Distribution. Det har inte skett några andra förändringar i koncernstrukturen. Omsättning och resultat Omsättningen för koncernens fortgående verksamheter var 57,4 miljoner euro (52,5 miljoner), varav 33,7 miljoner euro (40,8 miljoner) hänför sig till Finland och 23,9 miljoner euro (14,6 miljoner) till Sverige. Koncernens rörelsevinst uppgick till 2,4 miljoner euro (2,2 miljoner). Jämförelseårets resultat belastas av avvecklade verksamheter (-0,7 miljoner euro), som innehåller kostnaderna för nedläggningen av produktionsanläggningen AP-Paino Oy våren 2008. Affärsområdet Marketing Services omsättning uppgick till 8,3 miljoner euro (2,6 miljoner) och rörelseresultatet var -0,2 miljoner euro (-0,2 miljoner). Omsättningen ökade genom förvärvet av Citat Group AB, men omsättningsökningen var mindre än väntat. Det här berodde på den kraftiga nedgången på mediemarknaden, i synnerhet i Sverige. På grund av den låga omsättningen och kostnader för anpassning av verksamheten uppvisade verksamheten i Sverige en förlust. I Finland låg omsättningen kvar på samma nivå som 2008, och resultatet förbättrades jämfört med föregående år. Affärsområdet Editorial Communications omsättning uppgick till 7,8 miljoner euro (0,7 miljoner) och rörelseresultatet var 0,4 miljoner euro (0,0 miljoner). Förvärvet av Citat Group AB ökade omsättningen och rörelseresultatet. I Finland minskade omsättningen och ökade rörelseförlusten jämfört med föregående år. Affärsområdet Print & Distributions omsättning uppgick till 36,2 miljoner euro (43,4 miljoner) och rörelseresultatet till 1,7 miljoner euro (2,1 miljoner). Den minskade omsättningen berodde på den ekonomiska nedgången och det försämrade marknadsläget i både Finland och Sverige. På grund av strukturkostnader minskade resultatet i båda länderna. Affärsområdet Publishings omsättning uppgick till 8,2 miljoner euro (9,0 miljoner) och röreselresultatet till 1,5 miljoner euro (1,2 miljoner). Omsättningsminskningen berodde i huvudsak på den minskade marknaden för läromedel och facklitteratur samt det kärvare marknadsläget. Soliditet och finansiell ställning Soliditeten uppgick till 33 % (35 %). Balansomslutningen var 91,9 miljoner euro (84,7 miljoner). Balansomslutningen ökade genom förvärvet av Citat Group AB i juli 2008. De räntebärande skulderna uppgick till 34,5 miljoner euro (22,5 miljoner). Vid utgången av uppföljningsperioden utgjorde de likvida medlen 9,8 miljoner euro (24,6 miljoner). Förvärvet av Citat Group AB minskade de likvida medlen och ökade de räntebärande skulderna. Investeringar Koncernens bruttoinvesteringar uppgick under räkenskapsperioden till totalt 2,0 miljoner euro (8,3 miljoner). Investeringarna var i huvudsak ersättningsinvesteringar, varav de största gällde tryckpressar till Edita Prima Oy och Edita Västra Aros AB. Risker och riskhantering Koncernens risker bedöms med hjälp av regelbundna riskkartläggningar. De största riskerna är förknippade med den ekonomiska nedgången, valutakurserna och ackumulerade fordringar. Redan hösten 2008 började Edita anpassa sin verksamhet i Finland för att förbereda sig för den allmänna ekonomiska avmattningen och den hårdnande konkurrensen inom den grafiska branschen. Anpassningsåtgärderna fortsätter i Finland, och det har även vidtagits åtgärder i Sverige. Det kraftigt försvagade marknadsläget liksom den oväntat snabba ökningen i råvaru- och andra priser kan ge minskad lönsamhet för koncernen under 2009. Valutarisken ökade på grund av förvärven i Sverige. Koncernen skyddade sig mot kursnedgångar genom valutasäkringar. Nedgången i marknadsräntorna beaktades i bedömningen av de finansiella riskerna. Edita skyddade en del av sina räntebärande skulder. Särskild vikt har lagts vid hanteringen av risken för kreditförluster. Indrivningen av utestående fordringar samt uppföljningen av kundernas betalningsförmåga och kreditvärdighet har intensifierats. Styrelsen Carina Brorman och Eva Persson valdes till nya medlemmar i Edita Abp:s styrelse vid den ordinarie bolagsstämman den 29 april 2009. Lauri Ratia (ordf.), Jarmo Väisänen (vice ordf.), Liisa Jauri, Riitta Laitasalo och Timo Löyttyniemi fortsätter som styrelsemedlemmar. Personal Koncernen hade i genomsnitt 920 anställda (823) och 899 (811) vid utgången av uppföljningsperioden. Det genomsnittliga antalet anställda inom de fortgående verksamheterna uppgick till 920 (760). Antalet anställda i moderbolaget var i genomsnitt 36 personer (33) och vid utgången av juni 37 (34). Förvärvet av Citat Group AB i juli 2008 ökade det genomsnittliga antalet anställda i koncernen med 274 personer inom affärsområdena Marketing Services och Editorial Communication. Till följd av anpassningsåtgärderna minskade antalet anställda inom övriga affärsområden. Utsikter för resten av 2009 Editas resultatutveckling påverkas i stor utsträckning av hur efterfrågan på kommunikationstjänster utvecklas i Finland och Sverige. Jämfört med de första sex månaderna förväntar vi oss inte att det ekonomiska läget ska förbättras under det andra halvåret heller. Edita är berett att reagera snabbt på förändringar på marknaden även under den andra halvan av 2009. Delårsrapporten har inte granskats av revisor. Edita Abp Timo Lepistö verkställande direktör BILAGA: Bokslut och noter till bokslutet Närmare upplysningar: verkställande direktör Timo Lepistö, telefon: +358 40 860 23 55, e-post: timo.lepisto@edita.fi, www.edita.fi Distribution: Avdelningen för statens ägarstyrning, centrala media.

Taggar: