EDITA’S POSITIVA UTVECKLING FORTSÄTTER TROTS LÅGKONJUNKTUREN

Report this content

Edita, den ledande Nordiska leverantören av kommunikationstjänster, ökade sin vinst under 2009. Trots en marknad som drabbats hårt av lågkonjunkturen så kunde Editakoncernen öka sin vinst för 2009 med 0,1 miljoner EURO från 2008 till 3,7 miljoner EURO (3,6 miljoner EURO). Omsättningen blev EUR 110,9 miljoner (EUR 111,1 miljoner).

- Den medvetna förändringen i Editas strategi med fokus på integrerade kommunikationstjänster oberoende av kanaler har visat sig vara rätt. Vi har framgångsrikt mött de kommunikationsbehov som våra kunder har och bibehållit en god lönsamhet, trots de senaste årens utmanande marknadssituationen, säger Timo Lepistö, VD för Editakoncernen. Editas vision, som uppdaterades hösten 2009, är att skaffa sig en ännu starkare position och rykte som den ledande Nordiska leverantören av kommunikationstjänster och att även expandera till nya marknader. - Det innebär att vi kommer att fortsätta att växa I Norden genom att utveckla våra tjänster och öka våra marknadsandelar inom olika delar av kommunikationsmarknaden. Samtidigt så utforskar vi aktivt möjligheterna att expandera utanför de nordiska länderna, säger Lepistö. Ungefär hälften av Editas verksamhet bedrivs i Sverige. Dessutom har dotterbolaget Citat en grafisk produktionsenhet i Kharkov, Ukraina. Genom det delägda bolaget BrandsSystems AB finns även en teknikutvecklingsenhet i Bengaluru (Bangalore) i Indien. Lepistö förväntar sig att branschens strukturomvandlingen fortsätter i en allt snabbare takt under 2010 i både Finland och Sverige, pådrivet av den ökande betydelsen av digital kommunikation. - Edita kommer att fortsätta ligga i framkant av utvecklingen. De strukturella förändringarna vi gjorde under 2009 har skapat en solid plattform för koncernen, från vilken vi kan bli ännu bättre på att tillgodose marknadens behov i framtiden, säger Lepistö. Editakoncernen består av följande företag inom fyra affärsområden: Marketing Services: Citat AB, Mods Graphic Studio AB och det delägda bolaget BrandSystems AB i Sverige, och Morning Digital Design Ltd och Citat Finland Oy i Finland; Editorial Communication: JG Communication AB i Sverige och Edita Press Ltd i Finland; Publishing: Edita Publishing Oy i Finland; Print & Distribution: Edita Prima Oy i Finland och Edita Västra Aros AB och det delägda bolaget Edita Bobergs AB i Sverige. Bifogad är Edita-koncernens bokslutskommuniké 2009.