Editakoncernens bokslutsmeddelande 2010

Koncernens omsättning uppgick år 2010 till 110,3 miljoner euro (110,9 miljoner euro). I Finland uppgick omsättningen till 55,6 miljoner euro (61,9 miljoner euro). Omsättningen i övriga EU-länder uppgick till 54,1 miljoner euro (47,7 miljoner euro), och exporten till länder utanför EU till 0,7 miljoner euro (1,3 miljoner euro). Koncernens rörelsevinst år 2010 uppgick till 2,7 miljoner euro (3,7 miljoner euro), vilket är en minskning med 1,0 miljoner euro jämfört med föregående år.

Utsikter för 2011

Efterfrågan på kommunikationstjänster förväntas öka mer än förra året i både Finland och Sverige(*. Efterfrågan på digital kommunikation är alltjämt starkt, men visar första tecken på stabilisering.

Editakoncernens lönsamhet förväntas ligga kvar på föregående års nivå. Editakoncernen fortsätter att stärka sin ställning som leverantör av kommunikationstjänster i Norden Det finns en del osäkerhetsfaktorer förknippade med Editas affärsverksamheter. En större nedgång än förväntat i efterfrågan på tryckeritjänster och stigande priser på papper kan dra ner tryckeriverksamhetens resultat år 2011.

*) MTL (Finlands reklamförbund), MTL-Barometer, Kv 4, 2010; IRM (Institutet för Reklam- och Mediestatistik), Reklam- och Medieprognos 2010–2011.

Marknadsöversikt

Förbättringen i den allmänna ekonomin påverkade ökningen i efterfrågan på kommunikationstjänster. Reklamen ökade med nästan 5 procent i Finland(* och 10 procent i Sverige(**. Efterfrågan på traditionella tryckprodukter sjönk däremot, vilket ledde till att marknaden för den grafiska industrin sjönk i både Finland och Sverige även under 2010.

Editakoncernen och förändringarna i koncernstrukturen

Editakoncernen har fyra affärsområden: Marketing Services, Editorial Communication, Publishing och Print & Distribution

I januari förvärvade Editakoncernen samtliga aktier i svenska Kampanjfabriken AB. Bolagets affärsverksamhet såldes till Edita Västra Aros AB i januari 2011. I september köpte Edita Västra Aros AB bokbinderiverksamheten Rolge AB. Förvärven stärker koncernens kunskaper om personifierad direktmarknadsföring.

I juni utökade koncernen sitt ägande i Citat Ukraine LLC i Ukraina med 20 procent och äger nu 90 procent av bolaget.

Koncernstrukturen förenklades ytterligare genom fusioner och likvidationer av små bolag. Den största interna omstruktureringen var sammanslagningen av Käpylä Print Oy med Edita Prima Oy i januari samt likvidationen av Edita Holding AB i december.

Omsättning

Koncernens omsättning uppgick år 2010 till 110,3 miljoner euro (110,9 miljoner euro). I Finland uppgick omsättningen till 55,6 miljoner euro (61,9 miljoner euro). Omsättningen i övriga EU-länder uppgick till 54,1 miljoner euro (47,7 miljoner euro), och exporten till länder utanför EU till 0,7 miljoner euro (1,3 miljoner euro). Omsättningen i bolagen i Finland uppgick till 52 % (57 %) och i Sverige till 48 % (43 %) av koncernens omsättning.

Affärsområdet

Marketing Services omsättning uppgick till 20,4 miljoner euro (17,1 miljoner euro) vilket är en ökning med 3,3 miljoner euro jämfört med föregående år. I Finland låg omsättningen kvar på föregående års nivå. Den ekonomiska återhämtningen i Sverige ökade också omsättningen, vidare har den stärkta kronan påverkat positivt.

Affärsområdet Editorial Communications omsättning uppgick till 15,6 miljoner euro (15,2 miljoner euro) vilket är en ökning med 0,4 miljoner euro jämfört med föregående år. En förstärkning av den svenska kronan ledde till att omsättningen ökade. Om förstärkningen inte beaktas berodde den lägre omsättningen främst på minskning av den svenska kundtidningsverksamheten.

Affärsområdet Print & Distributions omsättning uppgick till 64,1 miljoner euro (68,4 miljoner euro) vilket är en minskning med 4,3 miljoner euro jämfört med föregående år. Omsättningen i Finland sjönk på grund av den försvagade tryckerimarknaden och den fortsatt höga priskonkurrensen. I Sverige förbättrades omsättningen tack vare att den svenska kronan stärktes.

Affärsområdet Publishings omsättning uppgick till 14,8 miljoner euro (15,4 miljoner euro) vilket är en minskning med 0,6 miljoner euro jämfört med föregående år. Nedläggningen av olönsamma förlagsprogram drog ner omsättningen.  Elektroniska publikationer och läromaterial hade alltjämt en bra marknadsställning och deras omsättning ökade.

Resultat

Koncernens rörelsevinst år 2010 uppgick till 2,7 miljoner euro (3,7 miljoner euro), vilket är en minskning med 1,0 miljoner euro jämfört med föregående år. Förutom en långsammare ökning i efterfrågan på kommunikationstjänster och hårdare priskonkurrens försvagades koncernens rörelsevinst av omfattande anpassningsåtgärder inom affärsområdena Print & Distribution och Editorial Communication, som syftade till att utveckla verksamheten så att den bättre kan möta den ökade efterfrågan mot digitala kommunikationstjänster. De totala kostnaderna för åtgärderna uppgick till 2,4 miljoner euro.

Rörelsevinsten för affärsområdet Marketing Services uppgick till 0,5 miljoner euro (-0,5 miljoner euro). Verksamheten i Sverige gick med vinst. Resultatet i Finland påverkades av anpassningsåtgärder och blev negativt.

Rörelsevinsten för affärsområdet Editorial Communication uppgick till -0,1 miljoner euro (1,1 miljoner euro). Verksamheten i Sverige gick med vinst, men kostnaderna för anpassningsåtgärder försvagade resultatet jämfört med föregående år. Verksamheten i Finland gick med förlust, vilket föranleddes av den hårda konkurrensen på kundtidningsmarknaden.

Rörelsevinsten för affärsområdet Print & Distribution uppgick till 0,3 miljoner euro (2,8 miljoner euro). Den fortsatt hårda priskonkurrensen och kostnaderna för anpassningsåtgärder drog ner resultatet jämfört med föregående år i både Finland och Sverige. Verksamheten i Sverige gick med vinst, medan den i Finland gick med förlust.

Rörelsevinsten för affärsområdet Publishing uppgick till 3,6 miljoner euro (3,3 miljoner euro). Det förbättrade resultatet föranleddes av ökad omsättning inom elektroniska förlagsprogram.

Resultatet för Övrig verksamhet uppgick till -1,5 miljoner euro (-3,0 miljoner euro). I övrig verksamhet ingår koncernledningen och nedlagda verksamheter. Resultatet för jämförelseåret inkluderar enheten Business Development, som avvecklades år 2010.

Soliditet och finansiering

Kassaflödet i koncernens verksamhet uppgick till 5,8 miljoner euro (6,6 miljoner euro). Investeringar uppgick till 3,2 miljoner euro (6,8 miljoner euro). Amorteringar på lån och återbetalningar av leasingskulder uppgick till 5,4 miljoner euro (6,8 miljoner euro). Koncernens tillgångar uppgick vid slutet av året till 7,1 miljoner euro (10,4 miljoner euro).

Koncernens soliditet uppgick till 40,4 % (37,3 %).  Förstärkningen av den svenska kronan och den positiva resultatutvecklingen förbättrade soliditeten.

Investeringar

Koncernens bruttoinvesteringar uppgick till 3,3 miljoner euro (6,8 miljoner euro). Moderbolagets investeringar uppgick till 0,3 miljoner euro (0,3 miljoner euro).

De viktigaste investeringarna var förvärvet av samtliga aktier i Kampanjfabriken AB, förvärvet av verksamheten vid Rolge AB från ett konkursbo samt Edita Prima Oy:s inköp av en kuverteringsmaskin.

Personal

Koncernen hade i genomsnitt 820 anställda (890) under räkenskapsåret. Moderbolaget hade i genomsnitt 31 anställda (35).

Personalstyrkan minskade med 58 personer på affärsområdet Print & Distribution och 10 personer på Editorial Communication, sex personer på Publishing och åtta personer i övriga verksamheter. Den genomsnittliga personalstyrkan på affärsområdet Marketing Services ökade med 12 personer.

55 % av koncernens personal arbetar i Finland och 45 % i andra länder, huvudsakligen i Sverige.

Riskhantering

Editakoncernens största risker är förknippade med lågkonjunkturen, den kraftiga omstruktureringen på marknaden för tryckeriverksamhet, en försvagad svensk krona och personalens kompetens. Riskerna bedöms med hjälp av regelbundna riskanalyser.

Koncernen har sedan hösten 2008 anpassat sina funktioner inom samtliga fyra affärsområden i både Finland och Sverige på grund av det försvagade ekonomiska läget. Effektiviseringsåtgärderna fortsatte under 2010 inom samtliga affärsområden förutom Publishing.

Anpassningen av Editas tryckeriverksamhet till marknadsutvecklingen inom den grafiska branschen bjöd på stora utmaningar. Förflyttningen av kommunikationens tyngdpunkt mot digitala kanaler har påskyndat nedgången på den grafiska marknaden under lågkonjunkturen. Efterfrågan på tryckprodukter har sjunkit kraftigt och priskonkurrensen har varit extremt hård de senaste två åren.

Koncernens valutarisk förknippas med utvecklingen av den svenska kronan. I början av året fastställde Editas styrelse koncernens valutariskpolicy, enligt vilken man följer valutariskerna regelbundet. Vid behov skyddas valutarisken. Inga valutasäkringar gjordes under räkenskapsåret.

Sedan tidigare har Edita säkrat en del av räntan i sina nuvarande skulder avseende finansiella risker och säkringarna gäller till slutet av låneperioden.

Särskild vikt har lagts vid hanteringen av kreditförlustrisken och en effektiv bevakning av kundfordringar. Indrivningen av utestående fordringar samt uppföljningen av kundernas betalningsförmåga och kreditvärdighet har intensifierats. Inga större kreditförluster uppstod under uppföljningsperioden.

Personalens kompetens har stor betydelse när det gäller att stärka koncernens konkurrenskraft. Den ökade digitaliseringen av kommunikation sätter press på koncernen att utveckla personalens kompetens. Förstärkning av kunskapskapitalet samt engagemang från och rekrytering av nyckelpersoner utgör centrala framgångsfaktorer i Edita. År 2010 genomförde koncernen en utvärdering av nyckelpersonerna och utvecklade belöningssystemet. Vid rekryteringarna fokuserades särskilt på koncernstrategisk förstärkning av viktiga kompetensområden.

Miljö

Det nordiska miljöprogrammet Green Edita, som inleddes 2008, fortsatte under året inom programmets alla centrala delområden, såsom ekologiskt hållbara inköp, minimering av avfallsmängder, koldioxidneutralitet och energieffektivitet.

Editas miljöarbete har tidigare fokuserat kraftigt på företag som bedriver produktionsverksamhet. År 2010 inleddes ett arbete för att minska miljöbelastningen även i Editas serviceenheter, vars personal framför allt arbetar på kontor. WWF:s system Green Office valdes som standard för kontorens miljösystem. Edita Publishing Oy fick som första koncernbolag rätt att använda Green Office-märket i december 2010.

Hösten 2008 inledde Edita arbetet med att utreda hur mycket koldioxidutsläpp som verksamheten ger upphov till. År 2010 blev JG Communication AB, Edita Prima Oy och Citat AB klimatneutrala. Edita Västra Aros AB och Edita Bobergs AB är sedan tidigare klimateutrala. Ovan nämnda företag har minskat koldioxidutsläppen från sina verksamheter och kompenserar de återstående utsläppen genom att finansiera projekt som övervakas av FN.

Edita främjar sina kunders miljöansvar genom att utveckla sin egen verksamhet och erbjuda miljövänliga produkter och tjänster. År 2010 publicerade Edita en webbsida om miljöanpassade trycksaker i Finland  och i Sverige. Den ger råd om hur man kan ta hänsyn till miljön vid planeringen av en publikation och i de olika produktionsskedena.

Editas miljöprogram fick ett offentligt erkännande i Sverige. Edita Västra Aros AB vann Miljöstyrningsrådets pris ”Utmärkt Grön Leverantör” och Guldstänks Miljöpris 2010. I Finland vann Morning Digital Design Oy kategorin Bästa webbtjänst i tävlingen European Excellence Awards med sin webbtjänst Global Responsibility som man gjort åt Stora Enso.

Styrelsen, VD och revisorer

Edita Abp:s årsstämma valde den 30 april 2010 om civilingenjör Lauri Ratia till styrelseordförande samt finansråd Jarmo Väisänen till vice ordförande och till ordinarie ledamöter varumärkes- och kommunikationschef Carina Brorman, direktör Liisa Jauri, personalchef Riitta Laitasalo, verkställande direktör Timo Löyttyniemi och verkställande direktör Eva Persson. Mer information om styrelseledamöterna finns i årsredovisningens affärsverksamhetsöversikt.

Händelser efter balansdagen

Edita Prima Oy:s produktionsenhet i Vilppula såldes till Painotalo Miktor Oy i januari 2011.

Styrelsens förslag till vinstdisposition

Vid utgången av räkenskapsåret uppgick Edita Abp:s eget kapital till 43 000 288,87 euro. Bolagets utdelningsbara medel uppgår till 11 130 678,53 euro, varav räkenskapsårets vinst uppgår till 8 397 254,41 euro.

Bolagets ekonomiska ställning har inte förändrats nämnvärt sedan slutet av räkenskapsåret. Bolagets soliditet är god och enligt styrelsen påverkar inte styrelsens föreslagna vinstutdelning bolagets betalningsförmåga.

Timo Lepistö

Bilaga:
Edita-koncernens resultaträkning, balansräkning och kassaflödesanalys

Mer information: Verkställande direktör Timo Lepistö, tel. +358 40 860 2355 eller timo.lepisto@edita.fi

Edita-koncernens bokslut presenteras i sin helhet på Internet: www.edita.fi och www.edita.se

Se video med Timo Lepistö

EDITA är den ledande Nordiska leverantören av kommunikationstjänster. Våra kreativa lösningar gör kundernas kommunikation mer relevant, effektiv och lätt att hantera. Edita har omkring 1 000 kommunikationsexperter i Finland, Sverige, Ukraina och Indien.

www.edita.fi och www.edita.se