I Pello hittar man gränsöverskridande businesspartnerskap

Huvudmarknaden för många företag som verkar i Finland är fortfarande hemlandet, men allt fler söker fotfäste också på den svenska och norska sidan. Man hittar det till exempel i Pello, som är beläget i Tornedalen vid polcirkeln.

”Här finns många företag, som aktivt letar efter kunder och samarbetspartners från Sverige. Det är också en naturlig och traditionell riktning, eftersom vi är belägna alldeles vid gränsen”, säger företagsrådgivare Mika Rinne vid Pellon Kehitys.

Serviceföretaget som är gemensamt för Pello kommun och de lokala företagarna erbjuder företagare utvecklingstjänster från uppstart till tillväxt och internationalisering.

”I Pello finns det mycket kunskap inom trä- och timmerbyggande. Pellopuu Oy är till exempel den enda fabriken i de nordiska länderna som producerar jättestockar. Vi har också toppexperten på impregnering av virke, Pantsarin Saha Oy, med vars teknik man kan främja koldioxidneutralt byggande i årtionden framöver”, tillägger Rinne.

Pellon Betoni erbjuder nyckelfärdiga element

Ett av de företag som sökt fotfäste i kalottområdet är elementtillverkaren Pellon Betoni. På dess kompetens och leveranssäkerhet litar också Nåiden Bygg AB, som har huvudkontor i Luleå.

Byggföretaget som verkar i norra Sverige sysselsätter ca 260 personer och har en omsättning på ca 1,0 miljard kronor. Pellon Betonis hantverk och kunnande återfinns i många av bolagets objekt. Ett av de senaste är det arkitektoniskt spektakulära höghuskomplexet Kuststad, som uppförts i Södra hamn i Luleå. Dess balkongplattor är gjorda i Pello.

”Samarbetet har för varje arbetsobjekt och i alla avseenden varit smidigt och tidsplanen har hållit. De transporter som bolaget sköter fungerar alltid utan gnissel. Det är oerhört viktigt i sådana här projekt”, berömmer Nåiden Byggs projektchef Per-Ola Patomella.

Pellon Betoni grundades 1954 och från dess fabrik i Orajärvi går det ut element till olika ställen i Finland och kalottområdet. Av produktionen går 60 procent till Finland, återstående 40 procent i dagsläget till Sverige. Objekten varierar från industribyggnader till bostadshöghus.

”Vi har beredskap att erbjuda hög kompetens till dem”, berättar verkställande direktör Lasse Sunila.

Pellon Betoni Oy

• Omsättning: 3 milj. euro (ca 32 milj. kr)
  • Antal anställda: 30
  • Huvudmarknadsområden Finland, Sverige och Norge
  • Export: 40 procent av omsättningen

www.pellonbetoni.fi

Maestro-systemet flyttar restaurangunderhållningen till en ny plattform

I Pello återfinner man också ett av den finska restaurangunderhållningens pionjärföretag. Viihdeväylä Oy inledde sin verksamhet redan i mitten på 1980-talet som en traditionell programbyrå. I dag är företaget den ledande tjänsteleverantören på sitt område i Finland. Det av företaget utvecklade restaurangunderhållningssystemet Maestro Pro är Finlands mest använda restaurangunderhållningsplattform i alla sina tre produktgrupper: musik, idrott och karaoke.

”Maestro Pro samlar alla underhållnings- och musiktjänster i en lättanvänd tjänsteplattform, som kan styras exempelvis med en pekplatta. Samtidigt slipper man komplicerade, ofta svåranvända och felkänsliga system”, sammanfattar försäljningsdirektör Olli Aska.

Systemet underlättar ansenligt restauratörens vardag och företagande. Personalen får mer tid för kundbetjäning när de inte behöver ödsla tid på att reda ut försvunna sportkanaler eller tilltrasslade spellistor. Vid sidan av spellistor som utarbetats på förhand kan man också uppfylla kundernas musikönskemål.

Maestro -systemet har i Finland en marknadsandel på ca 60 procent. Viihdeväylä har de facto allt mer börjat blicka mot den svenska marknaden, där det i jämförelse med Finland finns mycket större tillväxtpotential. ”I Sverige lever restauranger ännu i hög grad i en era av separat anskaffade musik- och innehållstjänster.
Vi samlar alla tjänster på en adress och också det tekniska stödet till ett servicenummer. En fördel är även användarupplevelsen i Spotify-stil och den färdiga Spotify-integreringen”, betonar Aska.

Maestro Pro/Viihdeväylä Oy

• Omsättning: 2,7 miljoner euro (28,5 milj. kr)
  • Antal anställda: 10
  • Huvudmarknadsområde Finland
  • Exportens andel av omsättningen: 1 %

www.maestropro.fi

En lätt och hållbar bikakeskiva som även lämpar sig för fordon

Spetskompetens från Pello seglar också på världens hav. Potma tillverkar bikakestrukturer och sandwichplattor i aluminium och dess produkter används som inredningskonstruktioner bland annat i lyxkryssare och oljeborrningsplattformar, men även i hissar och renrum.

Den lätta, hållbara, återvinningsbara och brandsäkra väggkonstruktionen lämpar sig även för många andra objekt. Marknadsföringschef Antti Lassila nämner som exempel specialfordon och husbilar, rälsburna fordon, byggnadsfasader samt det modulbyggande som sprider sig i byggbranschen.

”En bikakestruktur i aluminium är exempelvis i husbilar och -vagnar ett kostnadseffektivt och hållbart alternativ. Noggrant måttillverkad och med exempelvis tapet- eller trälaminatmönster är den lätt och snabb att montera som färdig yta. Dessutom är aluminium ett lätt material och minskar därmed bränsleförbrukningen, koldioxidavtrycket samt sänker fordonets totalvikt. Det sistnämnda kan vara av stor betydelse för den fordonsklass som krävs för transporten”, uppräknar Lassila.

Samma fördelar står till buds i många andra viktbegränsade objekt och oberoende av om objektet förflyttas eller om nyttan uppstår exempelvis av en minskning av den bakomliggande stödkonstruktionen. Till exempel väger en 10 mm tjock platta bara 5 kg/m², men bär en nästan
2 000 kilos jämn vikt per kvadratmeter.

”Aluminium är 100-procentigt återvinningsbart. Detta är av större betydelse än tidigare, när man exempelvis letar efter ersättare för plaster och glasfiber”, poängterar Lassila.

Potma grundades 1973 och deras första produkter var odlingsunderlag för fröplantor, där man också hittar en koppling till nutiden: den bikakestruktur som bolaget utvecklade härstammar från odlingsunderlagen i papper.

En produktgrupp är också märkningsband för ishockeyrinkar. Dessa återfinns förutom i ligarinkarna i Finland och Sverige bl.a. i NHL och KHL.

Potma Oy

• Omsättning: 2,9 miljoner euro (30,5 milj. kr)
  • Antal anställda: 13
  • Huvudbransch: tillverkning av interiörelement för fartyg