Car-O-Liner ersatte truckar med Movexx dragare

Report this content

​Allt fler företag väljer av säkerhetsskäl bort motviktstruckar för materialhantering inomhus.

Car-O-Liner i Kungsör sköter sedan våren 2019 en del av sina tunga transporter med hjälp av Movexx T6000-dragare från EdmoLift – och är mycket nöjda med resultatet.

Dragarna ger oss ett helt nytt koncept för interntransport. Vi har fått en betydligt säkrare arbetsmiljö, men också effektivare och mer skräddarsydda transporter, säger Car-O-Liners produktionschef Peter Hedenström.

Car-O-Liner utvecklar och tillverkar system för reparationer och inspektioner av kollisionsskadade fordon. Företaget har i över 45 år försett fordonsindustrin med innovativa lösningar och är idag den ledande aktören med kunder över stora delar av världen. 2016 köptes företaget upp av den stora amerikanska verktygstillverkaren Snap-On och ett omfattande arbete med att effektivisera verksamheten inleddes på alla Car-O-Liners enheter.

Ville få ned olycksrisken på arbetsplatsen

På anläggningen i Kungsör där man i huvudsak arbetar med tillverkning hamnade fokus snabbt på de tunga materialtransporterna. Mycket av arbetet med att flytta och transportera material utfördes med hjälp av gaffeltruckar, även inomhus.

–Vi ville få bort truckarna inomhus för att få ner olycksrisken och började undersöka alternativen. Vi ville titta på dragare och där kom vi i kontakt med EdmoLift som erbjöd oss att göra ett test.

Car-O-Liner fick helt enkelt låna en Movexxdragare och provade under ett par veckor att låta den utföra de tunga transporter inomhus som tidigare utförts med motviktstruckar.

Kraven var höga eftersom dragaren skulle klara laster på omkring fem ton och dessutom vara säker och lätthanterlig inne i anläggningen där det finns nivåskillnader mellan olika skepp.

EdmoLifts lösning visade sig vara rätt

Testet föll väl ut och till slut bestämde sig Car-O-Liner för två dragare av den största modellen, T6000, med en kapacitet på sex ton. Idag är dragarna det enda transporthjälpmedlet i processen där företagets stora riktbänkar produceras.

Ganska snart utvecklade vi vårt sätt att arbeta genom att haka på flera vagnar och bygga ett tåg med alla delar som behövs för monteringen, allt från den flera ton tunga plattformen till mindre delar och tillbehör. Allt finns på ”mjölkrundan” som vi kallar tåget. Dessutom ligger allt på rätt plats när ”mjölkrundan” kommer så vi slipper onödiga lyft och vi slipper flytta delar. Hela flödet är mycket bättre anpassat idag, säger Peter Hedenström..

Dragare är en växande trend inom industrin

EdmoLifts säljare Niklas Fällström tycker att Car-O-Liner är ett mycket bra exempel på hur ett företag kan arbeta med dragare för att förbättra sin materialhantering.

Här sker just nu en väldigt snabb förändring, och inte bara i Sverige. Många internationella storföretag har fattat strategiska beslut om att ta bort alla truckar inomhus och Car-O-Liner-exemplet visar att dragaren inte bara kan ersätta motviktstruckar i många miljöer utan också kan bidra till ett effektivare arbetssätt.Här sker just nu en väldigt snabb förändring, och inte bara i Sverige. Många internationella storföretag har fattat strategiska beslut om att ta bort alla truckar inomhus och Car-O-Liner-exemplet visar att dragaren inte bara kan ersätta motviktstruckar i många miljöer utan också kan bidra till ett effektivare arbetssätt, berättar Niklas Fällström.

Förutom ökad säkerhet och möjligheter att effektivisera flödet så pekar Niklas Fällström på flera andra fördelar med dragaren:

• Den kräver inget truckkort.
  • Den är billigare - ofta mycket billigare - än en gaffeltruck.
  • Den kräver oerhört lite underhåll.

För Car-O-Liner blev skiftet från truckar till dragare mycket lyckat och produktionschef Peter Hedenström ser stora möjligheter med att använda dragare även för andra uppgifter i Kungsör.

Det vi har gjort nu är bara början. Vårt mål är att få bort alla motviktstransporter inomhus och vi har mycket material som transporteras på anläggningen idag: papper, spån, containrar – på sikt ska allt få drag. Det finns oändliga möjligheter!!