Den digitala resan fortsätter för EdmoLift

Digitalt FAT funkar utmärkt

Metoden har blivit mycket fra mgångsrik och kommer att permanentas av EdmoLift.

Factory Acceptance Test (FAT) är ett test som säljare och köpare gör tillsammans inför leverans för att säkerställa att allt fungerar enligt kravspecifikationen och de önskemål som kunden har. EdmoLift utför inte FAT på enskilda produkter utan det sker i det fall kunden beställt hela funktionslösningar.

Nyligen genomfördes FAT tillsammans med Volvo Car för just en sådan funktionslösning. I det komplexa systemet ingår bland annat HDL 2000, företagets kraftigaste lyft som klarar kontinuerligt arbete med maxlast i minst 512 000 cykler. Normalt hade kunden skickat en delegation med skyddstekniker, ergonomer och skyddsombud till verkstaden i Härnösand för att i detalj gå igenom allt från funktioner till säkerhetsanordningar. Nu livestreamades hela testet istället via Microsoft Teams.

– Vi går igenom allt enligt ett detaljerat FAT protokoll så det är exakt samma test som vi skulle ha genomfört om alla deltagare hade varit på plats fysiskt, säger Mikael Fernlund, försäljningschef Norden hos EdmoLift.

Erfarenheterna av att genomföra FAT som digitala livesändningar är mycket goda både från EdmoLifts och kundernas sida. Mikael Fernlund ser bara fördelar med lösningen.

I början handlade det om att minimera smittriskerna under pandemin, men vi ser också att det här är ett smidigt och effektivt sätt att genomföra FAT. Att kunddelegationen slipper resa innebär dessutom att kunden sparar pengar och att vi inte belastar miljön, så det som ursprungligen var en nödlösning har visat sig vara ett mycket bra arbetssätt

Den här möjligheten kommer vi fortsätta erbjuda även när pandemin har klingat av.

Är du intresserad av FAT, konstruktionsgenomgångar eller projektmöten via Teams, Skype eller andra digitala mötesplattformar? Kontakta oss!

Mikael Fernlund
Sales Manager Nordic Countries