• Edmolift AB/

EdmoLift AB investerar 41 miljoner och säkerställer företagets fortsatta utveckling med Härnösand som bas för utveckling och tillverkning

Investeringen inkluderar större produktionslokaler, en komplett målerianläggning, ny robotsvetsanläggning och en ny monteringshall vilket gör EdmoLift till en komplett legoleverantör för laserskärning, bockning, svetsning samt ytbehandling

Takstolar på plats

Det första vi ska göra är en utbyggnad av produktionslokalerna berättar Anders Wahlqvist VD på EdmoLift i Härnösand. Lokalerna kommer att byggas ut med 700 m² för att göra plats åt den nya målerianläggningen komplett med tvätt, bläster, pulverlack samt härdugn med avkylningszoner och inbyggd värmeåtergivning. Måleriets kapacitet är gods med max längd på 4,5 meter och bredder upp till 2,5 meter. I samma lokaler kommer vi även att bygga en ny monteringshall vilket gör att vi i fortsättningen kan montera de lite större lyftborden med en lyfthöjd på 8 meter i egna lokaler. Måleriet och monteringshallen beräknas vara färdig innan årsskiftet.

Inom 18 månader ska en ny robotsvettsanläggning installeras, robotsvetsanläggningen omfattar en helautomatisk svetsrobot integrerad i ett automatiskt höglager för hantering av material och fixturer åt svetsroboten. För att anläggningen ska få plats måste vi därför höja taket till 9,5 meter i den befintliga delen av fabriken.

EdmoLift’s strategi har alltid varit att återinvestera i sina produkter och produktionsmetoder för att föra företaget framåt. Med facit på de tidigare investeringarna kan man konstatera att det varit en absolut förutsättning för företagets fortlevnad samt att det bidragit till omfattande produktion i Västernorrland samt betydande produktion hos en rad underleverantörer i regionen.

Anders Wahlqvist
anders.wahlqvist@edmolift.se