Stort intresse för EdmoLifts servicenätverk

Report this content

Genom ett rikstäckande servicenätverk av certifierade tekniker kan du snabbt få hjälp med dina lyftlösningar, oavsett vart i landet dina lyftlösningar från EdmoLift är placerade.

Det här är ett erbjudande som är unikt i vår bransch. Att ha tillgång till certifierade servicetekniker med gedigen kunskap om EdmoLifts produkter innebär för kunden trygghet och säkerhet, och vi är stolta över att kunna tillhandahålla de här tjänsterna, säger Mikael Fernlund, försäljningschef Norden.

Samarbetspartner är Dematek som har lång erfarenhet av installation, reparation och service av lyftutrustning. En stor del av personalen, idag över 100 servicetekniker runt om i Sverige, har utbildats av EdmoLift för att ha specialkompetens när det gäller företagets produkter.

Tjänsterna har varit tillgängliga för EdmoLifts kunder sedan 2016 och de växer stadigt i popularitet. Allt fler kunder som köper lyftutrustning väljer också att utnyttja erbjudandet om hjälp med installation och service.

När det gäller installation ser Mikael Fernlund framförallt två stora fördelar med att köpa tjänsten installationshjälp:

• företaget kan koncentrera helt och hållet sig på sin kärnverksamhet och det dagliga arbetet
  • för det andra så behöver kunden inte vara orolig för obehagliga överraskningar vid besiktningar – jobbet är ordentligt gjort från början av utbildad personal.

Särskilt viktigt är detta vid installation av lyftbord vid lastkaj och lyftbord som betjänar två stannplan. Dessa installationstyper omfattas av extra hårda krav och regler från lyftbordsnormen SS-EN 1570-1, Arbetsmiljöverket samt Boverket, och det är fastighetsägaren som bär ansvaret för att en installation är gjord helt enligt reglerna, en så kallad typ 2A-deklaration (CEmärkning) av hela anläggningen.

I myndighetskraven på lyftbord som betjänar två stannplan krävs också en besiktning som utförs av en ackrediterad oberoende certifierings företag inom två år efter installationen, och vill man försäkra sig om att inte bli underkänd och behöva göra om arbetet så är installation genom EdmoLifts servicenätverk en trygg och enkel lösning.

I tjänsten ingår allt från förstudie och analys till uppackning, installation och funktionskontroll. Allt dokumenteras i ett tydligt installationsprotokoll som kunden får när arbetet avslutas.

Förutom installation kan EdmoLifts kunder också köpa tjänster som reparation och service av EdmoLift-produkter.

Arbetsmiljöverket kräver dokumenterad regelbunden översyn av många typer av lyftutrustningar, och att översynen görs av kvalificerad personal är viktigt både för att undvika olyckor och för att försäkra sig mot kostsamma produktionsstörningar.

En lösning som allt fler väljer är att teckna ett serviceavtal, vilket innebär att en servicetekniker regelbundet besöker företaget och gör en grundlig genomgång av lyftbordet. När servicen är genomförd får kunden ett protokoll där översynen av lyftbordet dokumenteras och eventuella förslag på reparationer och åtgärder för att säkerställa en god och säker funktion är listade. Enkelt och tryggt.

Att köpa ett lyftbord är en långsiktig affär, och jag tycker att man ska se installationshjälp och serviceavtal som en del av den totala investeringen. Det kostar en del, men det är en liten kostnad jämför med att tvingas göra om en installation eller att drabbas av produktionsstopp på grund av dåligt underhåll. Det är när man drabbas av den typen av problem som det verkligen blir dyrt, säger Mikael Fernlund.

Mikael Fernlund
Sales Manager Nordic Countries
+46 (0)611-837 61
mikael.fernlund@edmolift.se

EdmoLift är en av Europas största tillverkare och leverantörer av saxlyftbord, pallhanteringsprodukter och hjälpmedel för materialhantering. EdmoLift har med framgång installerat utrustning i företag av alla storlekar och industrisektorer som verkstad, tillverkning, förpackning, förädling, sjukvård och forskning i över 50 år!

Taggar: