Highland Park lanserar nyhet i begränsad upplaga

Report this content

Tor är en av de mest kända nordiska gudarna. Det sägs att han med hjälp av sin hammare kunde skära dalar i berg och fienden skälvde av skräck vid det dånande ljudet. Tor var son till Oden, härskaren över Asgård och dyrkades av vikingar. För att hedra de gamla gudarna och sitt nordiska arv, lanserar nu Highland Park whiskyn Thor.

Med en naturlig styrka som sin namne, destillerad där sjö möter hav, är denna 16-åriga single malt en mötesplats för naturens krafter. Den utstrålar en dynamisk och djärv karaktär på ytan, med en oväntad mjukhet i hjärtat.

Thor är den första whiskyn i Highland Parks Valhalla Collection, en serie av fyra unika whiskys med inspiration från de gamla nordiska gudarna. Kollektionen kommer ut med en flaska om året de närmaste fyra åren. Thor säljs i begränsad upplaga och förpackas i en unik träram som hämtat inspirationen från traditionella vikingafartyg. Whiskyn buteljeras vid 52,1% ABV.

- Vi vill skapa en ny spännande serie som ger Highland Parks entusiaster ett prisvärt samlingsobjekt. Valhalla Collection är mer än bara bra whisky, den ger en inblick i varumärkets essens och dess inspirationskällor, säger Gerry Tosh, Global Marketing Manager.

Thor finns tillgänglig på Systembolaget från den 1 mars 2012 och kommer att kosta 1295 kronor.

Smaknoter:

Thor är koncentrerad och kraftfull, med djärva vågor av aromatisk rök. Whiskyn fångar omedelbart din uppmärksamhet och stora smaker virvlar runt munnen. Bland dessa utvecklas några mjukare och sötare toner som skänker oväntade lager av komplexitet och djup.

Mer information på www.whiskyofthegods.com

För mer information vänligen kontakta:

Elisabeth Ekstrand, presskontakt Prat PR

Mail: elisabeth.ekstrand@prat.se

Highland Park

Grundades 1798 på Orkney, och är ett av de mest avlägsna destillerierna för skotsk whisky. I över 200 år har destilleriet kombinerat gammal tradition och det bästa hantverket för att uppnå perfektion. Utbudet av 12, 15, 18, 21, 25, 30 och 40 år gammal single malt är genomgående hyllad av finsmakare och experter. Highland Park har vunnit en rad prestigefyllda utmärkelser för hela sin portfölj, nu senast även kategorin vinnare på 2011 Awards World Whisky för sin 25-åriga single malt och "bästa whisky i världen 2009" för sin 21-åriga Whisky Awards, samt fyra dubbla utmärkelser guld i San Francisco World Spirits Competition 2009.

Taggar: