• EDS/

Analytiker topprankar EDS inom Global IT Infrastructure Outsourcing

Report this content

Den oberoende analytikerfirman Forrester Research har i en ny studie identifierat EDS som ledare inom Global IT Infrastructure Outsourcing. Forresters definition av IT Infrastructure inkluderar tjänster i och runt datacenter, stordatortjänster, desktoptjänster, help desk, desk-side och on-site support samt nätverkstjänster.

Studien publicerades den 14 juni 2007 (The Forrester Wave™ Global IT Infrastructure Outsourcing, Q2 2007) och är en granskning av de största outsourcingföretagen. EDS utnämndes till ledare inom Global IT Infrastructure Outsourcing, med toppbetyg bland annat för bolagets globala leveransorganisation och leveransmodell, för hur man skapar värde för kunderna och för kvaliteten på de tjänster man levererar.

I rapporten The Forrester Wave™ Global IT Infrastructure Outsourcing, Q2 2007 skriver Forrester Research bland annat:

"Då EDS har en lång rad framgångsrika affärer bakom sig inom outsourcing av infrastruktur är det inte förvånande att man hamnar i topp i fråga om kvaliteten på det man erbjuder. EDS är tillsammans med en annan leverantör också marknadsledande. Man har genom konkret arbete i några av världens mest komplexa outsourcingaffärer utvecklat metoder för både leverans och implementering, vilket gjort intryck på kunderna som ger EDS toppbetyg i de här viktiga områdena."
Forrester tycker att EDS är särskilt bra för kunder som vill outsourca infrastruktur med hög kvalitet i stora, globala sammanhang, och som behöver sköta driften på ett säkert och moget sätt.

I rapporten skriver Forrester att EDS är ett "självklart val för globala organisationer som söker en outsourcingpartner" och noterar också att EDS "har den kanske mest robusta leveransorganisationen på marknaden, med både central styrning och lokal support" samt att EDS är "den enda leverantör som klokt nog vinnlagt sig om att verkligen kunna uppfylla kundernas krav, och göra detta till en central del av bolagets strategi". Man skriver också att EDS har en "attraktiv vision för infrastrukturkunder" och att "referenskunderna gav bolaget toppbetyg i fråga om implementering av strategin".

"Vi är glada att Forrester uppmärksammar EDS som ledare inom global IT infrastructure outsourcing. Vi uppfann trots allt hela den här industrin för 45 år sedan.", säger EDS Nordenchef Åge Edvardsen. "Det är särskilt roligt att marknaden uppskattar våra stora investeringar i en global leveransmodell, liksom vår starka kombination av global närvaro och solid och kostnadseffektiv lokal implementering och kvalitetsstyrning."
Forrester har i rapporten utvärderat ledande globala leverantörer av IT Infrastructure Outsourcing efter 31 kriterier, som speglar leverantörernas erbjudande, strategier och marknadsposition. Dessutom har man intervjuat ett antal referenskunder.

En “executive summary” av EDS resultat i rapporten The Forrester Wave™ Global IT Infrastructure Outsourcing, Q2 2007 finns på Forresters hemsida: http://www.forrester.com.