• EDS/

EDS i outsourcingaffär med europeiska retailgiganten KarstadtQuelle värd 1 miljard dollar

SOLNA 7 maj 2007 – EDS har slutit avtal med KarstadtQuelle AG, Europas ledande företag inom handel och turism, om att hantera koncernens IT-system och applikationer under de kommande åtta åren.

Avtalet är värt uppskattningsvis 1 miljard dollar och förutsätter godkännande av EUs antitrustmyndighet.

“Vi vill att EDS – med sin globala erfarenhet och alla sina noga utprovade best practices – hjälper oss att modernisera våra applikationer, att sänka våra kostnader och att se till att våra IT-system bättre kan hjälpa oss att växa,” säger Professor Dr. Helmut Merkel. Professor Dr. Merkel är styrelseledamot i KarstadtQuelle Holding.

“EDS kunnande och erfarenhet av vår bransch och bolagets globala närvaro kommer att vara viktiga faktorer för vår verksamhet framöver och kommer att hjälpa oss att nå våra affärsmål,” fortsätter Professor Dr. Merkel.

Som en del av avtalet kommer EDS att ta över ansvaret för KarstadtQuelles IT-bolag, ITELLIUM Systems & Services GmbH. ITELLIUM kommer att utgöra basen i CORE - EDS nya Tysklandsbaserade kompetenscenter för handelsföretag (CORE - Competence Center of Retail Expertise). ITELLIUM har cirka 700 anställda med djup kunskap om IT-system för handelsföretag, butiksdatasystem, e-handel etc.

“Den här affären stärker EDS position i den europeiska retailindustrin och bildar en plattform för framtida tillväxt i både Tyskland och resten av Europa,” säger EDS europachef Bill Thomas. “Den expertis som KarstadtQuelle, ITELLIUM och EDS tillsammans står för kommer att ge KarstadtQuelle effektivare och mer produktiva processer, till lägre kostnader än i dag. Det gör att man kommer att kunna fokusera ännu hårdare på sin kärnverksamhet.”

EDS kommer att utveckla och drifta de affärskritiska applikationer som KarstadtQuelles behöver för att driva butiker och e-handel. Man kommer också att hantera alla avtal med externa IT-leverantörer som behövs för KarstadtQuelles IT-infrastruktur, som håller ihop alla butiker och lager. Dessutom kommer EDS att sköta helpdesk och annan support till alla KarstadtQuelles användare.

EDS har över 200 kunder inom handelssektorn, vilka sammantaget står för över 1,2 miljarder dollar av EDS årliga omsättning.