EDS sponsrar Nobel Media och Nobel Web

EDS har slutit ett samarbetsavtal med Nobel Media AB och Nobel Web AB som innebär att EDS blir global sponsor för "Nobel Prize Series" samt att EDS blir Global Technology Services Partner till Nobel Web, som utvecklar och producerar Nobelstiftelsens officiella webbplats Nobelprize.org.

"Nobel Prize Series" är ett varumärke som innefattar ett antal Nobelrelaterade TV-program, så som dokumentärer av årets Nobelpristagare, diskussionsprogram och "Nobel Highlights". Avtalet löper på tre år och EDS ska under den tiden tillhandahålla teknik och kunnande för att stödja "Nobel Prize Series" och Nobelprize.org, inklusive utveckling av redaktionellt innehåll.

“EDS har utvecklat och stimulerat innovation inom IT-outsourcing i 45 år”, säger EDS koncernchef Ron Rittenmeyer. “Våra kunder förväntar sig lösningar som förbättrar deras produktivitet. Vi är stolta över att nu förknippas med det yppersta innovativa tänkandet och de högsta akademiska lagrarna och ser stor potential i vårt samarbete med Nobel Media och Nobel Web.”

EDS ska samarbeta med Nobel Media och Nobel Web för att skapa innehåll och utbildningsprogram som ska ge ökad förståelse för de forskningsfält som Nobelprisen omfattar. EDS ska också hjälpa till att sprida Nobelprisrelaterade TV-produktioner.

“Detta globala sponsoravtal, där branschledande EDS stöder vår teknikstrategi, gör att Nobel Media kan fokusera på kärnverksamheten”, säger Nobel Medias VD Camilla Hyltén-Cavallius. “Vi ser fram emot att samarbeta med EDS och välkomnar de insikter de kan ge oss i arbetet med att framtidssäkra vår teknik.”

Nobelprisutdelningen äger sedan 1901 rum den 10 december i Stockholm, så även 2007. Nobels fredspris delas samma dag ut i Oslo.

Representanter från EDS, Nobel Media och Nobel Web undertecknade i går den 20 mars 2007 avtalen på EDS huvudkontor i Plano, Texas, USA. Följande personer deltog i mötet: EDS koncernchef Ron Rittenmeyer och bolagets globala sälj- och marknadschef Michael Boustridge, Nobel Medias VD Camilla Hyltén-Cavallius, Nobel Webs VD Alf Lindberg samt Nobelprize.orgs chefredaktör Adam Smith.