• EDS/

EDS vann nya kontrakt värda 5,7 miljarder dollar under årets tredje kvartal

EDS, världens största oberoende outsourcingbolag, ser fortsatt stark tillväxt. Under årets tredje kvartal vann EDS kundavtal värda 5,7 miljarder dollar, vilket är 2,2 miljarder dollar mer än motsvarande kvartal 2006 och det bästa kvartalsresultatet i fråga om nya avtal på fem år. Åtta av de nya avtalen är värda mer än 100 miljoner dollar vardera.

EDS koncernchef och ordförande Ron Rittenmeyer är säker på att den starka tillväxten håller i sig.

"Efterfrågan på våra tjänster ökar stadigt och antalet kundförfrågningar är betydligt större idag, jämfört med för ett år sedan", säger Ron Rittenmeyer.

Störst tillväxt är det inom offentlig sektor och finansbranschen.

Ett funktionellt område som växer snabbt är applikationer. Under årets tredje kvartal stod applikationer för 31 % av EDS totala omsättning. Framförallt är det EDS satsning på att jobba mer med tyska affärssystemsleverantören SAP som fallit väl ut. EDS har bland annat genomfört ett mycket stort projekt med brittiska flygmotortillverkaren Rolls-Royce, där EDS på rekordtid lyckats föra samman fyra olika SAP-system till en enda lösning. EDS Norden-VD Åge Edvardsen ser stora möjligheter att genomföra liknande projekt i Sverige:

"Det finns många stora SAP-projekt här och jag är övertygad om att det kunnande vi tillägnat oss genom bland annat Rolls-Royce-projeket också kan komma svenska kunder till del."

EDS räknar med att världsmarknaden för applikationsprojekt av den här typen är värd cirka 285 miljarder dollar årligen.