HP köper EDS för 13,9 miljarder dollar

Report this content

EDS aktiägare erbjuds 25 US dollar per aktie, kontant - affären väntas mer än fördubbla HPs omsättning inom IT-tjänster och förstärker bolagets ställning som världens största teknikföretag

PALO ALTO, Kalifornien och PLANO, Texas 13 maj 2008 – HP och EDS tillkännager idag att man tecknat ett avtal med innebörden att HP förvärvar EDS för 25 US dollar per aktie kontant. Det innebär att HP betalar cirka 13,9 miljarder US dollar för EDS. Avtalet har godkänts av både HPs och EDS styrelser.

Transaktionen förväntas slutföras under andra halvåret 2008 och kommer att mer än fördubbla HPs omsättning från IT-tjänster, en verksamhet som inom HP omsatte 16,6 miljarder US dollar under HPs räkenskapsår 2007. EDS och HPs sammanlagda omsättning inom IT-tjänster uppgår till 38 miljarder US dollar och sysselsätter 210 000 anställda i över 80 länder.

HP avser att etablera ett nytt affärsområde, med namnet "EDS - ett HP-företag" med huvudkontor i Plano, Texas, USA - alltså där EDS ha sitt huvudkontor idag. EDS kommer även fortsättningsvis att ledas av EDS nuvarande ordförande, VD och koncernchef, Ronald A. Rittenmeyer, som också kommer att ingå i HPs högsta ledning, där han kommer att rapportera direkt till HPs ordförande och koncernchef, Mark Hurd. HP utgår ifrån att affären kommer att bidra till bokförd tillväxt för räkenskapsåret 2009 och även för 2010. Betydande synergieffekter väntas.

"HP och EDS kommer tillsammans att bilda ett ledande företag inom globala IT-tjänster," säger HPs koncernchef Mark Hurd. "Tillsammans blir vi en starkare affärspartner till våra kunder, en partner som kan leverera branschens bredaste och djupaste produkt- och tjänsteportfölj. Affären förstärker vår förmåga att hjälpa våra kunder hantera och förändra sin teknik, för att uppnå bättre resultat."

"Först och främst är detta en jättebra affär för EDS ägare, då priset ger en rejäl premie jämfört med den kurs aktien handlas på idag. Våra kunder kommer också att dra nytta av affären, eftersom HPs och EDS medarbetares kunskaper och erfarenheter nu tillsammans på ett ännu bättre sätt kan driva innovation och skapa värde, i en rad olika branscher och inom många olika funktionsområden. EDS Agility Alliance kommer också att förstärkas ytterligare genom HP."

Förvärvet av EDS förstärker HPs redan starka IT-tjänsterbjudande. De tjänster som nu kommer att erbjudas av EDS och HP är: IT-outsourcing inklusive drift av datacentraler, arbetsstationstjänster, nätverkstjänster och säkerhetstjänster. Dessutom Business Process Outsourcing, exempelvis sjukförsäkringsärenden, hantering av finansiella transaktioner, CRM och personalärenden. Vidare applikationstjänster, exempelvis utveckling, modernisering och drift, samt IT-konsulting och integration. EDS och HP har lång erfarenhet av arbete med de vertikala branscherna offentlig sektor, sjukvård, tillverkningsindustri, bank & finans, energi, logistik, kommunikation samt konsumentprodukter och handel.

EDS aktieägare kommer att få 25 US dollar för varje EDS-aktie som de äger när affären är klar. Affären måste godkännas av myndigheter i såväl USA som EU, liksom av EDS aktieägare.

Var vänlig se den amerikanska versionen av denna pressrelease på www.eds.com för ytterligare information.