Skandinaviens näst största inredningsleverantör bildas

Report this content

När Edsbyn Senab AB köper Pitney Bowes inredningsverksamhet i Norge blir koncernen Skandinaviens näst största leverantör av möbler och inredning till arbetsplatser. Köpet innebär också att Edsbyn Senab AB säkrar unik kompetens och distribution till en av företagets viktigaste marknader.

Den 30 september sker affären som gör Edsbyn Senab AB till Skandinaviens näst största leverantör av möbler och inredning till företag och institutioner. Koncernens omsättning hamnar på drygt 1,3 miljarder SEK.

– Jag är mycket nöjd med att vi förvärvar en av Norges ledande inredningsleverantörer. Tillsammans med vår verksamhet i Sverige får vi nu ett svårslaget lag och innebär att vi stärker positionen på den skandinaviska marknaden, säger Bengt Nilsson, koncernchef på Edsbyn Senab AB.

Pitney Bowes inredningsverksamhet, Pitney Bowes Interior, blev agent för Edsbyn när man i början av 2000-talet förvärvade AS Frankering som sedan 1989 representerat Edsbyn i Norge. Köpet innebär att Edsbyn Senab AB nu säkrar distributionen till en av sina största marknader. Pitney Bowes Interior har haft en mycket god utveckling i Norge och omsätter idag cirka 400 miljoner SEK.

Affären betyder också att man kombinerar tre kompetensområden som tillsammans ger Edsbyn Senab AB en viktig strategisk position i Skandinavien.

1. Pitney Bowes Interior, grunden för det nya norska bolaget Edsbyn Senab AS, är en av Norges starkaste leverantörer av inredning till företag och offentlig sektor.
  2. Senab Interiör är en klart ledande inredningsleverantör inom det svenska storkundssegmentet med över 40 års erfarenhet. Senab skapar och levererar inredningskoncept till globala kunder som bland annat Volvo Cars, H&M och VW.
  3. Edsbyn, ett av Sveriges första snickerier att arbeta enligt löpande bandprincipen, är en av våra äldsta och mest innovativa möbeltillverkare med sin 114-åriga historia.

När de tre enheterna nu formar en helhet innebär det att Edsbyn Senab AB kan erbjuda både offentlig och privat sektor inredningskoncept som stärker kundernas affär och deras varumärke. De tre bolagen kan tillsammans ge ännu bättre service innan, under och efter köpet.

– Det här är en fantastisk möjlighet för hela koncernen. Nu gäller det för oss att frigöra all den energi och kompetens som våra medarbetare har, säger Jörn Hansen, blivande VD för Edsbyn Senab AS.

För mer information, kontakta:
Bengt Nilsson, koncernchef Edsbyn Senab AB
Tel 0271-275 00
bengt.nilsson@edsbyn.com

Taggar:

Citat

– Jag är mycket nöjd med att vi förvärvar en av Norges ledande inredningsleverantörer. Tillsammans med vår verksamhet i Sverige får vi nu ett svårslaget lag och innebär att vi stärker positionen på den skandinaviska marknaden.
Bengt Nilsson, koncernchef på Edsbyn Senab AB.