Edward Blom får platina för När man festar, festar man

Report this content

På fredag står gastronomen och kulturhistorikern Edward Blom på scen för att sjunga inför publik för blott andra gången i sitt liv - i Melodifestivalens första delfinal i Karlstad. Men trots att han är färsk som sångartist har han nu redan fått en platinaskiva!

Det är låten När man festar, festar man - där Adam von Friesendorff under namnet Tonsatt samplat Edward Blom-citat han klippt ur intervjuer - som laddats ner så många gånger på Spotify att den nått platinanivå.

Adam von Friesendorffs exemplar av platinaskivan, som han och Edward Blom fått för låten "När man festar, festar man"

– Jag har ju inte drömt om att spela in musik över huvudtaget, säger Edward Blom i senaste avsnittet av sin podd, Edward Bloms smörgåsbord. Men nu hänger en fantastisk platinaskiva på min vägg, mitt emellan riddardubbningsintyget och priserna för mina kokböcker från World Gourmand Awards.

I och med de förändrade villkoren i musikbranschen delas guld- och platinaskivor numera ut inte bara för sålda skivor utan även för nedladdningar. Det är branschorganisationen Ifpi Sverige som certifierar guld- och platinaskivor. Platina motsvarar 5,4 miljoner nedladdningar på Spotify.

Podden Edward Bloms smörgåsbord kommer med ett nytt avsnitt varannan vecka, och finns här: https://www.acast.com/edwardblom
Avsnitt 10 där Edward pratar musik och om sin platinaskiva finns här: https://www.acast.com/edwardblom/sex-drugsandrock-nroll

För mer information kontakta:

Robert Olausson, Universal (för frågor som rör platinaskivan och Edwards musikkarriär): robert.olausson@umusic.com
Gunilla Kinn Blom (för övriga frågor om Edward Blom, AB Edward Blom & Co och om podden): gunilla@edwardblom.se

Om Edward Blom
Edward Blom är gastronom samt kultur- och näringslivshistoriker, vars passion och smittande entusiasm för mat och dryck går igen i det mesta han gör. Han syns ofta i tv och hörs i radio, med sina initierade, kunskapsrika och roliga berättelser om matens, dryckens och de svenska traditionernas kulturhistoria.
www.edwardblom.se

Taggar:

Edward Blom får platina för låten När man festar, festar man.

– Jag har ju inte drömt om att spela in musik över huvudtaget.
Edward Blom