Delårsrapport för perioden 1 april 2024 till 30 juni 2024

SAMMANFATTNING

Andra kvartalet 2024-04-01 – 2024-06-30 (Koncern)

• Nettoomsättning 5 200 TSEK (6 400).
  • Upparbetade ej fakturerade intäkter/aktiverat arbete för egen räkning 725 TSEK (1 871)
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) -172 TSEK (-1 904).
  • Resultat efter finansiella poster -3 096 TSEK (-4 789).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,08 (-0,29) SEK och efter utspädning -0,08 SEK
    (-0,19).
  • Periodens investeringar uppgick till -250 TSEK (-2 356).
  • Periodens kassaflöde uppgick till 130 TSEK (-1 538).

Sex månader 2024-01-01 – 2024-06-30 (Koncern)

• Nettoomsättning 8 917 TSEK (12 971).
  • Upparbetade ej fakturerade intäkter/aktiverat arbete för egen räkning 2 987 TSEK (4 157)
  • Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) -463 TSEK (-4 198).
  • Resultat efter finansiella poster -6 345 TSEK (-10 837).
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,17 SEK (-0,65) och efter utspädning -0,17 SEK   (-0,44).
  • Periodens investeringar uppgick till -612 TSEK (-4 466).

Periodens kassaflöde uppgick till -1 312 TSEK (2 924).

VD HAR ORDET

Den 11 augusti gjorde vi en nyemission på 11,4 MSEK. Förmågan att kunna genomföra en nyemission under rådande ekonomiska klimat är ett styrkebesked och visar att marknaden och investerare tror på bolagets verksamhet, IP:n och framtid.

Emissionslikviden kommer användas för återbetalning av lån, utveckling av våra IP:n samt att öka vår finansiella flexibilitet. Lånet till kreditgivaren Exelity är numera återbetalt i sin helhet.

Det visar att marknaden och investerare tror på bolagets verksamhet, IP:n och framtid.”

Den stora saken är att vi kommer investera i att genomföra anpassningar som riktar sig mot den asiatiska marknaden där fokus ligger på utökat antal språk i applikationerna. Bland annat har Mattebageriet genererat stort intresse från flera folkrika länder i Asien. Diskussioner pågår för att introducera "white-label" lösningar som är skräddarsydda för distribution i dessa regioner, och har en kapacitet att förändra den tidiga matematikundervisningen för miljontals barn.

Våra tyska dotterbolag har under första halvåret genomgått väsentliga organisatoriska förändringar. Genom att fusionera sex driftsbolag till två kan vi göra stora besparingar på den administrativa sidan. Vi har tidigare talat om besparingar på 4 miljoner SEK och vi hoppas till och med kunna överträffa detta. Samtidigt har vi försökt vara taktiska i användandet av osthyveln, vi eftersträvar minimal påverkan på den interna produktionssidan men är fullt medvetna om att det kan påverka produktionen på kort sikt.

Vi har även beslutat att i möjligaste mån undvika att anlita underleverantörer till uppdragen. Våra ledord är ”on time”, ”on budget” och ”on quality” och erfarenhetsmässigt blir kvaliteten lägre och lösamheten lägre om uppdragen bemannas med underleverantörer.

I skrivande stund är alla våra anställda fullbokade och vi har begränsade möjligheter att ta in flera uppdrag i dagsläget. Med anledning av detta kommer vi anställa fler programmerare. Förutom att våra anställda ska slutföra uppdrag ska de även hinna med att utveckla våra egna produkter såsom RailXP, Mattebageriet och AppLeMat.

Det strategiska beslutet att undvika underkonsulter påverkar, på kort sikt, omsättningen men ökar samtidigt lönsamheten på projekten på lång sikt.

Som en följd av beslutet att minska användningen av underkonsulter justerar vi ned omsättningsmålet för konsultverksamheten (d v s exklusive intäkter från våra IPn) till 26 MSEK, men målsättningen om ett EBITDA om minst 5 MSEK kvarstår. Vi fokuserar således på lönsamhet snarare än omsättning.

”Vi har under sommarmånaderna sett en ökad ingång av orderförfrågningar inför hösten 2024 och tidig vår 2025.”

Orderingången under Q2 var stabil och uppdrag accepteras beroende på storlek och tillgänglig kapacitet hos oss. Vi har under sommarmånaderna sett en ökad ingång av orderförfrågningar inför hösten 2024 och tidig vår 2025. Det är framför allt detta som föranlett vår ambition att rekrytera fler programmerare.

Vi har tidigare informerat om att kostnaderna kommer att minska väsentligt under 2024 och vi tror att det ger absolut störst genomslag under Q3 och Q4 2024.

Då kostnadsbesparingarna tar sikte på besparingar hos personal är vi tvungna att hörsamma tyska arbetsrättsliga regler och då tillämpas uppsägningsregler i likhet med Sverige.

”För fjärde kvartalet i rad visar den tyska verksamheten ett positivt EBITDA. Första halvåret 2024 nådde man EBITDA om cirka 1,65 MSEK.”

Vi ser fram emot hösten! Med en framgångsrikt genomförd nyemission har vi säkerställt återbetalning av det dyraste lånet i balansräkningen. Detta kommer få en stor påverkan på bolagets kostnadsmassa. Med denna kapitalinjektion kommer vi nu kunna ta avstamp och stå redo inför en kommande intensiv höst. Följande förväntar vi oss ske under hösten 2024;

-                     Uppskalning King Royale

-                     Lansering AppLeMat

-                     Lansering RailXP

-                     Lansering Mattebageriet

-                     Publisheravtal Cricket Manager

”MAF har tagit fram den första prognosen för King Royale, och de förväntar sig att King Royale kan komma att omsätta cirka 950 TSEK per månad under senhösten.”

Vi bevakar lanseringen av alla våra IP:n på daglig basis och följer särskilt uppskalningen av King Royale. MAF har tagit fram den första prognosen för King Royale, och de förväntar sig att King Royale kan komma att omsätta cirka 950 TSEK per månad under senhösten enbart på Tier 1 marknader. Tier 2 och Tier 3 ingår inte i prognosen och kan bli  en bonus. King Royale har genomgått alla tänkbara stresstester av MAF och påvisar alltjämt starka KPI:er. Det har minst sagt varit en tuff process.

”Varför kan vi inte ha 3-4 speltitlar parallellt som bygger på King Royale´s motor/plattform?”

Under Gamescom i Köln i augusti 2024 träffade vi MAF:s ledning för att diskutera uppskalningen av King Royale och möjligheten att använda motorn/plattformen till att skapa nya speltitlar. MAF är intresserade av att spinna vidare på vår starka speltitel. Varför kan vi inte ha 3-4 speltitlar parallellt som bygger på King Royale´s motor/plattform?

Arbetet med att säkerställa publisheravtal till våra IP:n pågår alltjämt, AppLeMat och RailXP ligger närmast till hands och för Cricket Manager pågår djupgående diskussioner med en publisher som visat starkt intresse. Vi har all anledning att tro att vi kommer nå ett av våra viktigaste mål inom en snar framtid, nämligen att ha en dedikerad publisher till alla våra IP:n.

Vi har idag två LOI:n som rullar parallellt. Vi har ett med MFA och ett med ett tyskt bolag som utvecklar barnutbildningsappar. Bägge dessa är fortfarande aktuella och vi för alltjämt en nära dialog för att kunna gå vidare i processen. Vi hoppas på att kunna återkomma under hösten om utfallet av processerna.

Eric De Basso,
VD edyoutec AB

E-post: eric@edyoutec.com

Denna information är sådan information som edyoutec AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2024-08-27, kl. 19:00

edyoutec AB är ett svenskt företag inom spel och digital utbildning som består av två vertikaler, EdTech och spel. Inom vertikalen EdTech fokuserar bolaget på att utveckla produkter inom genrer som spelbaserat lärande och Serious Games, det är inom dessa områden som edyoutec har identifierat de största synergierna mellan bolagets två vertikaler. Inom vertikalen Games bygger affärsidén på att utveckla och distribuera free-to-play-spel ("F2P") inom mobilspel för Android och iOS.

För mer information, se edyotecs webbplats www.edyoutec.com.