Delårsrapport för perioden 1 januari 2024 till 31 mars 2024

den 27 maj 2024 kl. 08:15

edyoutec AB (”edyoutec” eller ”Bolaget”) publicerar delårsrapport för perioden 1 januari 2024 till 31 mars 2024.

Perioden i sammandrag

Första kvartalet 2024-01-01 – 2024-03-31 (Koncern)

• Nettoomsättning 3 658 TSEK (4 606).

• Upparbetade ej fakturerade intäkter/aktiverat arbete för egen räkning 2 231 TSEK (4 196 TSEK)

• Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) -259 TSEK (-2 329).

• Resultat efter finansiella poster -3 218 TSEK (-6 013).

• Resultat per aktie före utspädning uppgick till -0,09 (-0,36) SEK och efter utspädning -0,08 SEK (-0,24).

• Periodens investeringar uppgick till -362 TSEK (-2 288).

• Periodens kassaflöde uppgick till -1 442 TSEK (29 948).

VD HAR ORDET

I bokslutskommunikén kallade jag den markant ökade temperaturen på den tyska marknaden för ”Microsoft-effekten”, baserat på Microsofts uttalade avsikt att göra betydande investeringar i IT i Tyskland.

Microsoft-effekten kommer även oss till del och i mars kommunicerade vi följande finansiella mål för 2024 avseende edyoutecs tyska dotterkoncern Wegesrands konsultverksamhet: omsättning om minst 32 MSEK med ett EBITDA om minst 5 MSEK.

Orderingången under Q1 har varit rekordstark, över 8 MSEK. Omsättningen har främst tagit fart under slutet av Q1 och vi ser att upparbetade men ännu ej fakturerade intäkter ökat markant med föregående period, trots att Q1 historiskt är det svagare kvartalet på året. Vi påverkas av utdragna upphandlingar och beslutsprocesser hos statliga institutioner och myndigheter under denna tid på året. Vi anser oss därför ligga väl i fas med vårt finansiella mål. Wegesrand är i princip fullbokat för hela 2024 och vi har nu det i och för sig angenäma problemet att undersöka hur vi kan bredda vår resursbas för att kunna ta emot fler ordrar.

För tredje kvartalet i rad visar den tyska verksamheten ett positivt EBITDA, nu med 1,18 MSEK. Detta är det starkaste EBITDA under ett enskilt kvartal sedan förvärvet genomfördes.

”För tredje kvartalet i rad visar den tyska verksamheten ett positivt EBITDA, nu med 1,18 MSEK.”

På koncernnivå visar vi fortfarande negativt EBITDA, men faktum är att koncernen enkelt skulle ha kunnat uppvisa positivt EBITDA under Q1. Orsaken till att så inte blev fallet är att vi under kvartalet utnyttjade en del av den mediarelaterade pott vi förvärvade och förskottsbetalade i samband med företrädesemissionen våren 2023. Denna pott är upptagen som en tillgång i balansräkningen som kostnadsförs när vi utnyttjar den. Om vi inte utnyttjat den under kvartalet skulle koncernens EBITDA landat på plus 0,35 MSEK. Det ska tilläggas att eftersom mediapotten är förskottsbetald påverkar den inte kassaflödet då den utnyttjas. Det känns onekligen som att vi är på rätt väg!

”Koncernen hade mycket väl kunnat vara EBITDA positiv om cirka 0,35 MSEK.”

Vi har tidigare förutskickat att kostnaderna kommer minska väsentligt under 2024 till följd av att vår tunga investeringsperiod under 2023 är över samt att vi sjösatt ett sparpaket om 4 MSEK. Effekterna av det kommer framför allt synas längre fram under året, men som framgår av denna rapport har posterna ”inköp av tjänster” och ”övriga externa kostnader” redan minskat betydligt. Under andra kvartalet har vi även lagt om våra lån med avsevärt lägre ränta vilket kommer att synas under framförallt tredje kvartalet.

Vi arbetar stadigt med att successivt bredda vår traditionella konsultverksamhet med utlicensiering av våra egenutvecklade plattformar. Inför skolstarten i augusti kommer vi att lansera både Rail Experience och AppLeMat, bägge har licensgenererande intäkter som affärsmodell.

Vår styrka är att skapa titlar, både utbildning och mobilspel; vi har inte kapaciteten att egenhändigt marknadsföra våra titlar på den globala arenan. Därför strävar vi efter att hitta publishers som passar respektive titel.

På mobilspelssidan har vi ingått publisheravtal för både King Royale och för Tank Operations. Avtalet med publishern MAF vill jag lyfta fram. Detta avtal innebär att vi har en intäktsfördelning och att MAF tillför alla tänkbara utvecklingsresurser till att spetsa spelet på deras bekostnad. Allt som utvecklas ägs av edyoutec. Detta har varit en viktig fråga för oss, vi ska äga den immateriella rätten och vi ska ha möjlighet att licensera ut plattformen till andra spelutvecklare. Våra förväntningar på MAF är högt ställda, och de har dedikerat fem av sina skickligaste programmerare för att spetsa till spelets monetarisering. De arbetar i ett rasande tempo och det ligger i bådas intresse att King Royale får den uppmärksamhet det förtjänar. En publisher skulle aldrig erbjuda sig att ta över utvecklingen och investera resurser om de inte hade starka förväntningar på att spelet blir lönsamt. Vår plan är att få MAF att sjösätta King Royale för att därefter använda motorn/plattformen till att skapa andra teman. Från MAFs sida är man intresserad av att spinna vidare på vår uppenbarligen starkt ”beroendeframkallande” spelplattform.

”En publisher skulle aldrig erbjuda sig att ta över utvecklingen och investera resurser om de inte hade starka förväntningar på att spelet blir lönsamt.”

För Tank Operations har vi 2tainment som publisher. Tank Operations 1.0 sjösattes under Q1 och arbetet med att samla ihop data pågår. 2tainment har lagt ner allt krut på att få till 2.0 versionen som ska släppas och marknadsföras hårt tidigt under Q3.

Intresset för att ingå publisheravtal för vår utbildningsplattform Rail Experience är stort och vi har en tydlig kravprofil; publishern måste dela vår syn på att plattformen kan skalas upp och användas för andra yrkesgrupper. Rail Experience skulle mycket väl kunna anpassas till att exempelvis utbilda bussförare eller anställda inom gruvnäringen. Återigen, vi satsar på att bygga skalbara plattformar, detta gäller både våra mobilspel- och utbildningsspel.  AppLeMat är inget undantag, även här ska en publisher dedikeras till plattformen. Bägge utbildningsplattformar bygger på licensgenererande intäktsmodeller och har en lång ekonomisk livslängd.

Mattebageriet har vi en liknande plan för. Vi söker en lämplig ambassadör för Mattebageriet som kan hjälpa oss att nå en större publik. Mattebageriet är en spännande matematikapp och är en av få matematikappar som anses pedagogiskt korrekt och i linje med skolans lärogrundplan. Mattebageriet finns i dag i en svensk och en engelsk version. Vi arbetar nu med att ta fram en tyskspråkig version, då vi bedömer att den tyska marknaden, av naturliga skäl, är avsevärt större än den svenska.

Eric De Basso,
VD edyoutec AB

Denna information är sådan information som edyoutec AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2024-05-27, kl. 08:15.

edyoutec AB är ett svenskt företag inom spel och digital utbildning som består av två vertikaler, EdTech och spel. Inom vertikalen EdTech fokuserar bolaget på att utveckla produkter inom genrer som spelbaserat lärande och Serious Games, det är inom dessa områden som edyoutec har identifierat de största synergierna mellan bolagets två vertikaler. Inom vertikalen Games bygger affärsidén på att utveckla och distribuera free-to-play-spel ("F2P") inom mobilspel för Android och iOS.

För mer information, se edyotecs webbplats www.edyoutec.com.