edyoutec - Det tyska federala ministeriet för utbildning och forskning vinner TOMMI Children's Software Award 2023 med Wegesrand-projekt

Escape room-spelet "Tonis Escape - dem Hacker auf der Spur", som utvecklats av edyoutecs dotterbolag Wegesrand, har vunnit andra plats i utbildningskategorin i årets "German Children's Software Award TOMMI".

Det seriösa spelet beställdes och publicerades av Tysklands federala ministerium för utbildning och forskning och riktar sig särskilt till tonåringar och unga studenter. Spelet uppmärksammar det högaktuella ämnet digital säkerhet.

"Vi är särskilt glada över denna utmärkelse eftersom målgruppen för spelet har påverkat resultatet genom att sätta betyg", säger Wegesrands VD, Thorsten Unger.

Under de senaste två månaderna har 4 238 barn och ungdomar i Tyskland, Österrike och Schweiz testat och betygsatt de bästa spelen och utbildningsprogrammen för barn och ungdomar i TOMMI 2023 Children's Software Award.

Vad expertjuryn säger: "Detta spel från det federala ministeriet för utbildning och forskning handlar om det viktiga ämnet cybersäkerhet. Det är utformat i stil med ett peka-och-klicka-äventyr och följer konceptet för ett klassiskt escape room-spel. Hjälten Toni är fast i sitt smarta hem och försöker hitta en väg ut, men under tidspress, eftersom misstag leder till poängavdrag. Det är en bra idé för att göra barn medvetna om potentiella faror i cyberrymden."

Sedan 2002 har det tyska programvaru priset TOMMI varje år belönat högkvalitativa digitala spel och utbildningsprogram för barn och gjort dem kända för en bredare publik. Först väljer en jury bestående av välrenommerade journalister, lärare och forskare ut de nominerade. Sedan bedömer en barnjury från Tyskland, Österrike och Schweiz de bästa bidragen.

Läs mer om spel projekten här:

Taggar: