Wicket Gamings dotterbolag Wegesrand tecknar ett museiprojekt värt totalt 3,82 MSEK (348.420 EUR)

Wicket Gamings dotterbolag Wegesrand har inlett ett samarbete med den prisbelönta designstudion Rotes Pferd GmbH och undertecknat ett projektavtal med ett tyskt museum till ett värde av totalt 3,82 MSEK (348 420 euro) med en avtalstid som löper under 2023 fram t o m maj 2024. Beställaren är Luther Museen - Luther Memorials Foundation i Sachsen-Anhalt i Lutherstadt Wittenberg för projektet "Mitmachausstellung Bauernkriegsjubiläum".

Projektet syftar till att skildra de historiska händelserna kring bonderevolten som ägde rum för 500 år sedan. Med hjälp av en kombination av digitala, haptisk-analoga och performativa element vill Luther Museen föra krigets erfarenheter in i nutiden med hjälp av överlevande personer från Mansfeld-Südharz-regionen.

Individuella utställningsteman ska kondenseras på haptiska/hands-on-stationer (framför allt integrerade i den permanenta utställningen) och media-digitala/haptisk-analoga stationer baserade på spelprinciperna för "seriösa spel" (framför allt i det särskilda utställningsområdet).

Wegesrands Head of Education, Paul Lanzendorf, kommenterar:

"Med detta projekt understryker Wegesrand sin unika expertis inom digitalisering av museer och utställningar. Detta stärker vår position som en av de ledande leverantörerna på denna marknad."

Eric de Basso, VD, Wicket Gaming AB
E-post: eric@wicketgaming.com

Om Wicket Gaming

Wicket Gaming är ett svenskt företag inom spel och digital utbildning som består av två vertikaler, spel och EdTech. Inom vertikalen Games bygger affärsidén på att utveckla och distribuera free-to-play-spel ("F2P") inom mobilspel för Android och iOS. Inom EdTech fokuserar bolaget på att utveckla produkter inom genrer som spelbaserat lärande och Serious Games, det är inom dessa områden som Wicket Gaming har identifierat de största synergierna mellan bolagets två vertikaler.

För mer information, se Wicket Gamings webbplats www.wicketgaming.com.