eEquity utser Jessica Mattsson till Partner

Report this content

eEquity, en ledande sektorfond (private equity) inom digital tillväxt, har idag utsett Jessica Mattsson till Partner. Jessica har arbetat på eEquity sedan 2014 och kommer senast från rollen som Investment Director.

eEquity är en ledande sektorfond för investeringar av tillväxtkapital i disruptiva digitala bolag. Genom ett tydligt sektorfokus och med eEquitys verktygslåda som bas kan bolagen lättare dela kompetens och erfarenheter med varandra för att ta sig framåt fortare, vilket i slutändan ökar avkastningen i fonderna inom eEquity. eEquity har också ett tydligt entreprenörsfokus med målsättningen att hitta riktigt duktiga entreprenörer och stötta dem längs resan för att realisera sin vision.

eEquity har investerat inom många olika områden inom digital tillväxt; från appar för gravida kvinnor (Preglife) och marknadsplatser för begravning (Lavendla) till digitala återförsäljare av externa varumärken såsom Footway, men fokus senaste åren har varit globala produktbolag med egna varumärken såsom NA-KD, iDeal of Sweden, TwistShake, Aim´n, Son of a Tailor och PS of Sweden. Alla med bas i de nordiska länderna men med global försäljning i upp till 100 länder varje månad.

eEquity investerar i hela Europa men har tack vare ett mycket starkt dealflöde i Norden hittills fokuserat på Sverige, Finland och Danmark. eEquity har totalt gjort 36 plattformsinvesteringar sedan start och 23 exits. Den senaste fonden, eEquity IV, har redan gjort fem investeringar där alla företag visar stark organisk tillväxt och lönsamhet. Investeringsteamet på eEquity består idag av sju personer, tre män och fyra kvinnor.

Patrik Hedelin kommenterar: ”Vi är stolta över att kunna välkomna Jessica Mattsson som ny Partner på eEquity. Jessica har visat sig besitta alla egenskaper som krävs för att både kunna hitta nya spännande bolag, aktivt bidra i värdeskapningsarbetet och genomföra bra exits samt aktivt bidra till den strategiska utvecklingen av eEquity. Jag är övertygad om att Jessica kommer bidra starkt till utvecklingen av både eEquity som firma och våra portföljbolag”.

Jessica Mattsson kommenterar: ”Det är en stor ära att bli utnämnd till Partner. Jag tror starkt på eEquity’s strategi att jobba med bolag i samma sektor, det blir dubbelt så bra när vi kan hjälpas åt, både från investerarhåll och mellan bolagen, och vi har en riktigt bra mix i portföljen nu av både storlek på bolag och affärsmodeller. Det är dessutom extremt roligt att jobba med entreprenörerna och bolagen i den fas de är i när vi investerar och vi har en väldigt framgångsrik setup i att tillsammans med superambitiösa och visionära entreprenörer och eEquity’s verktygslåda snabbt bygga riktigt fina och stora bolag.”

Additional questions:

Managing Partner Patrik Hedelin

patrik.hedelin@eequity.se

Partner Jessica Mattsson

jessica.mattsson@eequity.se

Om eEquity

eEquity grundades 2010 och är en ledande investerare inom digital tillväxt i Norden. Portföljen består bland annat av Pricerunner, Footway, NA-KD, iDeal of Sweden, Aim’n, TwistShake och PS of Sweden. eEquity har totalt sett investerat SEK 2,6 miljarder i 36 bolag i fyra fonder. eEquity investerar i bolag som omsätter mellan SEK 50-200 miljoner med ambitionen att skala till lönsamma och globala miljardbolag. Investerare i eEquity-fonderna är bland annat European Investment Fund (EIF), större family offices och finansiella institutioner.