BBC valde "DAB by Factum"

BBC valde "DAB by Factum" Factum Electronics AB, ett helägt dotterbolag till Effnet Group AB (publ), har i hård konkurrens fått en order från engelska BBC (British Broadcasting Corporation) avseende leverans av ett komplett system med full redundans för DAB (Digital Audio Broadcasting). Värdet på ordern beräknas till ca 4 MSEK och det system Factum Electronics nu ska leverera bygger på företagets moduluppbyggda arkitektur som bl.a. innefattar företagets unika ljudkompressor, ljudkodare, utrustning för datautsändningar, multiplexrar och management system. Factum Electronics har tidigare levererat liknande system för digital radio till kunder i Australien, Danmark, Kanada, Korea, Norge, Sverige och Ungern. "Det är en oerhört prestigefylld order och vi är stolta över förtroende, att i tuff internationell konkurrens, få leverera vår DAB-lösning till BBC", säger Kenneth Lundgren, VD för Factum Electronics AB. Han fortsätter, "BBC har utvärderat utrustning från samtliga DAB-tillverkare på marknaden och funnit att våra produkter ligger i topp!" "DAB by Factum" är på de flesta håll i världen ett etablerat begrepp för såväl små privata radiostationer som stora nationella nätoperatörer. "Factum erbjuder inte bara tekniskt avancerade lösningar utan vi är med och sätter standarden och ligger i framkanten av utvecklingen av den nya tidens radio", avslutar Kenneth Lundgren, VD för Factum Electronics AB. För mer information, kontakta gärna: Kenneth Lundgren, VD, Factum Electronics AB, 013-368607, 0703-690029, kenneth.lundgren@factum.se Om Factum Electronics AB och Effnet Group AB (publ) Factum Electronics AB, ett helägt dotterbolag till Effnet Group AB (publ), är en av del ledande i världen inom DAB, Digital Audio Broadcasting, och NICAM, digitalt stereoljud för TV-utsändningar. Factum utvecklar och säljer ett brett spektra av standard komponenter och kundspecifika systemlösningar för kodning, avkodning och bearbetning av signaler och har kunder i över 40 länder. Mer information om Factum finns på www.factum.se och mer information om DAB finns på www.worldab.org och www.dabforum.nu. Effnet Group AB (publ) är noterat på Nya Marknaden, Stockholmsbörsen, under symbolen EFFN. Mer information om Effnet Group AB (publ) finns på www.effnetgroup.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/05/10/20040510BIT00150/wkr0001.pdf