Bolag under förvärv expanderar och ökar resultat och kassaflöde

Bolag under förvärv expanderar och ökar resultat och kassaflöde - Effnets aktieägare har kallats till en extra bolagsstämma den 2 juli 2004 för att bland annat fatta beslut om utdelning av Effnets teknik rörelse och om bildandet av fastighetsbolaget AB Sagax genom förvärv av Stockholm Realty. - Stockholm Realty har träffat avtal med Bilia och Kungsleden om förvärv av sammanlagt sex fastigheter i Storstockholm för 102 miljoner kronor. - AB Sagax vinst före skatt proforma beräknas stiga med 2 miljoner kronor på årsbasis till 16,7 miljoner kronor. - Förvärvet påverkar inte Effnets köpeskilling för Stockholm Realty. Förvärv av fastigheter i Stockholmsregionen Stockholm Realty, som föreslås utgöra grunden för AB Sagax, har avtalat om förvärv av 6 fastigheter i Stockholmsregionen för en sammanlagd köpeskilling om 102 miljoner kronor. Detta avtal kommer att övertas av AB Sagax under förutsättning att förvärvet av Stockholm Realty genomförs. Fastigheterna kommer att förvärvas från Bilia och Kungsleden. Fastigheterna har en uthyrningsbar area om 15.200 kvadratmeter, varav 82 procent är industri- och lagerlokaler och återstående 18 procent utgörs av kontorslokaler. Fastigheternas årliga hyresintäkter uppgår vid förvärvstillfället till cirka 12 miljoner kronor och direktavkastningen är cirka 8,8 procent. Förvärvet kommer att finansieras genom upptagande av nya lån om 85 miljoner kronor samt med egna medel. Tillträdet av fastigheterna sker den 6 juli 2004. AB Sagax efter genomförda förvärv Efter genomförda fastighetsförvärv från Bilia och Kungsleden kommer AB Sagax fastighetsinnehav att omfatta 25 fastigheter med en total uthyrningsbar area om cirka 162.000 kvadratmeter. De årliga hyresintäkterna uppgår till cirka 117 miljoner kronor. Per den 1 juli 2004 stiger resultatet proforma för AB Sagax med 2 miljoner kronor till 16,7 miljoner kronor per år efter kostnader för central administration, avskrivningar och finansiella poster. Detta motsvarar 0,15 kr/aktie baserat på 108.668.216 aktier. "Det är glädjande att AB Sagax har möjlighet att få en flygande start genom dessa förvärv. Sagax får genom förvärven en allt bättre riskspridning och ökad resultatkapacitet." kommenterar Hans Runesten, verkställande direktör i Effnet Group AB och föreslagen styrelseledamot i AB Sagax. "Vi har arbetat länge med dessa förvärv så det är skönt att de kommit på plats. Det är långsiktigt bra investeringar i vårt kärnsegment. Det hade varit roligt att kunna presentera förvärven redan i det informationsmaterial Effnet Group presenterat men förvärven blev inte klara förrän nu." säger David Mindus, VD i Stockholm Realty Management AB och föreslagen VD i AB Sagax. Stockholm den 29 juni 2004 Effnet Group AB (publ) Styrelsen För ytterligare information, vänligen kontakta: Hans Runesten, VD Effnet Group AB, 08-564 605 50 eller 0702-80 26 26 hans.runesten@effnet.com David Mindus, VD Stockholm Realty Management AB, 08-545 83 540 eller 0706-02 76 35 david.mindus@stockholmrealty.se Om Effnetkoncernen Effnetkoncernen består av moderbolaget Effnet Group AB (publ) och de två helägda dotterbolagen Effnet AB och Factum Electronics AB. Effnet AB utvecklar och säljer programvaran Header Compression som ökar effektiviteten, hastigheten och tillförlitligheten för IP-trafik i mobila, fasta och satellitbaserade nätverk. Factum Electronics AB utvecklar och säljer komponenter och system för digital radio, DAB, samt komponenter för digitalt stereoljud i TV-utsändningar, NICAM. Effnet Group AB (publ) är noterat på Nya Marknaden i Sverige (symbol EFFN). Mer information finns på www.effnetgroup.se, www.effnet.com och www.factum.se. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/06/29/20040629BIT00150/wkr0001.pdf