Effnet-grundare belönad med Chester Carlsson Research Prize 2000

Report this content

EFFNET-GRUNDARE BELÖNAD MED CHESTER CARLSSON RESEARCH PRIZE 2000 Andra teknologipriset i år Mikael Degermark, en av grundarn av Effnet (EFFN på Nya Marknaden), har belönats med Chester Carlsson Research Prize 2000, ett pris som delas ut av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin. Mikael Degermark är en av nyckelpersonerna bakom utvecklingen av den världsberömda Luleå-algoritmen för optimal IP-överföring och paketfiltrering. Luleå-algoritmen utgör grunden för Effnets prisbelönta teknologi och har etablerat Effnet som ett ledande namn inom licensiering av nätverksteknologi. Mikael Degermark fick priset "för sin banbrytande insats inom utvecklingen av Internet genom lanseringen av nya algoritmer och IP- komprimeringsteknologier. Hans innovationer ger kostnadseffektiv åtkomst till Internet via radio, och det var detta som lade grunden både för internationella standarder och för Effnet som företag". Priset är ett erkännande av Mikael Degermarks utveckling av standarder för IP- behandlingsteknologi för trådlös Internet, standarder som nu ingår i Effnets utveckling av trådlös IP-bearbetning inom ramen för EffnetEdge Toolkit. Tidigare i år belönades Mikael Degermark och hans arbetsgrupp med Framsteget 2000 för det bästa IT-forskningsprojektet i Sverige. Framsteget delas ut av tidningen Ny Teknik. "Effnet har återigen anledning av vara stolt över medgrundaren Mikael Degermarks bidrag till trådlös höghastighets- och låghastighetskommunikation via Internet", säger Steve Pink, teknisk chef, Effnet. "Carlsson-priset ger Mikaels arbete ett erkännande och däri ligger ett erkännande av de många algoritmer, tekniker och koncept som redan ingår, och som kommer att ingå, i Effnets teknologi för IP-bearbetning." Chester Carlsson Research Prize 2000 Svenskättlingen Chester Carlsson tog patent på den första framkallningstekniken för torrkopiering, så kallad xerografi, vilken utgör grunden för alla moderna kopieringsmaskiner och laserskrivare. Han var också med och grundade Xerox. Till minne av Chester Carlsson inrättades 1985 Chester Carlsson Research Prize som delas ut till personer eller institutioner som bedrivit viktig forskning eller utveckling inom informationsvetenskap. Priset delas också ut till innovationer som har gett upphov till kommersiellt eller tekniskt framgångsrika produkter eller till arbeten som kombinerar existerande teknologier för att skapa nya applikationer. Priset överlämnades till Mikael Degermark på Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademin den 22:a november i år. Om Effnet Effnet förnyar och licensierar prisbelönade nyckelteknologier som löser problem med datahastigheter, effektivitet och säkerhetsutmaningar för IP- nätverk och IT-säkerhet. Effnets modulära teknologi för IP- paketbearbetning, EffnetEdge Toolkit, liksom företagets lösning för brandväggs- och routerteknologi för tillverkare av hårdvara, ger optimal prestanda. Det helägda dotterbolaget Wkit erbjuder teknologier för datakryptering och kopieringsskydd tillsammans med säkerhetsöversyn för offentliga och privata företag. Företaget har över 75 anställda och kontor i Stockholm, Luleå, Håverud samt Silicon Valley i Kalifornien. Effnet- gruppens aktier omsätts på Nya Marknaden (EFFN). Läs mer om Effnet på www.effnet.com och om Wkit på www.wkit.com. Effnet, Effnets logotyp, EffnetEdge och Wkit är registrerade varumärken som tillhör Effnet AB och Effnet, Inc. Andra varumärken som nämns bör ses som tillhörande sina respektive ägare. För mer information, kontakta: Steve Pink, teknisk chef Effnet Group AB Mobil, USA: +1 650 743 1186 Mobil, GSM: +46 (0)705 23 00 07 E-post: steve@effnet.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2000/11/27/20001127BIT00100/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2000/11/27/20001127BIT00100/bit0002.pdf