Positiva signaler för Effnets ROHC

Positiva signaler för Effnets ROHC Effnet deltog nyligen i, "ROHC in the City", det fjärde ROHC interoperabilitetstestet tillsammans med Ericsson, Acticom, ICR och IRISA. Testerna utfördes i Berlin med Acticom som värd. Efter en vecka av intensiva tester står det klart att Effnets implementation av ROHC håller en mycket hög standard. Tidigare interoperabilitetstest som genomförts är: "ROHC Bay Cough" på Siemensägda Roke Manor i England, "ROHC in the Desert" i Tucson då Effnet var värd och "Arctic ROHC" i Luleå som Ericsson höll i. Andra medverkande vid dessa tester har varit Nokia och Panasonic. Effnet har medverkat i alla fyra interoperabilitetstesterna med genomgående utmärkt resultat. Under möten med operatörer i Europa har har det framkommit att efterfrågan på ROHC kommer att öka under 2003. En av Effnets nuvarande kunder har nyligen bekräftat denna positiva marknadstrend genom att beställa en uppdaterad version av ROHC för vidare integration i deras 3G- utrustning. Header Compression minskar storleken på IP-paketets huvud genom att tillfälligt ta bort eller minska protokollfältet när paketet sänds över länken. Med Header Compression kan mer användardata överföras under samma tid vilket minskar kravet på bandbredd. Header Compression betyder även snabbare och mer tillförlitlig överföring samt lägre kostnad för mobila tjänster, både för operatörerna och deras kunder. Effnet ROHC är en mjukvaruimplementation baserad på IETF RFC 3095, levererad som ANSI C referens implementation, som är testad på Sparc (Solaris), x86 (Linux, Windows, FreeBSD), och ARM7 och enkelt kan anpassas till andra plattformar. Effnet ROHC kan även levereras med en testmiljö, HCSim, för att säkerställa funktionaliteten vid integrering till kundens miljö. En ny större release av Effnet ROHC kommer att släppas i början av 2003. Om Effnet Effnet utvecklar och säljer integrerad programvara, Header Compression, till tillverkare av nätverksprodukter. Effnet Group AB (publ) är noterat på Nya Marknaden (symbol: EFFN). Mer information finns på www.effnet.com. För mer information vänligen kontakta: Göran E. Larsson, CEO Effnet Group AB Tel: +46 (0)8 564 605 50, Mobile: +46 (0)705 65 68 69 Bo Hagerf, VP of Engineering Tel: +46 (0)8 564 605 50, Mobile: +46 (0)708 99 86 00 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/14/20021114BIT00380/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/14/20021114BIT00380/wkr0002.pdf