Teracom-order till Factum

Factum Electronics levererar utrustning för digitalradio till Teracom Factum Electronics AB, ett bolag i Effnetkoncernen, har levererat utrustning för digitalradio enligt DAB-standarden till Teracom AB. Utrustningen, en signalkedja för utsändning av digitalradio, omfattar ljudkodare, service multiplexer samt styr- och övervakningssystem. Teracom har köpt utrustningen för att erbjuda Sveriges Radio mer flexibel hantering av innehåll och kanaler i det digitala programutbudet. Tidigare har Factum Electronics levererat liknande digitalradiolösningar till kunder i Australien, Danmark, Kanada, Korea, Norge och Ungern. "Den nya lösningen sparar både tid och pengar åt Sveriges Radio samtidigt som vi själva ser en vinst i att försöka minimera de egna många gånger resurskrävande insatserna." säger Magnus Rosenberg, kundansvarig på Teracom AB. "Det är glädjande att Teracom och Sveriges Radio satsar på den nya tekniken." säger Johan Ericsson, VD för Factum Electronics och fortsätter "DAB innebär inte bara bättre ljudkvalitet utan öppnar dessutom nya möjligheter för bland annat interaktiv radio och datatjänster. Detta kommer att få stor betydelse för radions framtida utveckling". Factum Electronics är en ledande systemleverantör både till stora nationella nätoperatörer och till små privata radiostationer. "DAB by Factum" är ett etablerat begrepp för ett användarvänligt och flexibelt system som bland annat omfattar ljudkodare, multiplexrar, utrustning för IP-broadcasting och styr- och övervakningssystem. Ytterligare information om Factum Electronics AB finns på www.factum.se. Information om Teracom finns på www.teracom.se. Information om DAB (Digital Audio Broadcasting) finns på www.worlddab.org och www.dabforum.nu. För ytterligare information, vänligen kontakta Hans Runesten, VD Effnet Group AB, +46 (0)8 564 605 50, +46 (0)702 80 26 26, Johan Ericsson, VD Factum Electronics AB, +46 (0)13 36 86 15, +46 (0)708 60 48 71 Om Effnet och Factum Factum Electronics AB ingår i Effnetkoncernen. Effnet Group AB (publ) är moderbolag i Effnetkoncernen vari ingår de helägda dotterbolagen Factum Electronics AB, Effnet AB samt Wkit Security AB. Factum Electronics AB utvecklar och säljer komponenter och system för digitalradio, DAB, samt komponenter för digitalt stereoljud i TV-utsändningar, NICAM. Effnet AB utvecklar och säljer programvara inom Header Compression vilka ökar effektiviteten för IP-trafik i mobila, fasta och satellitbaserade nätverk. Wkit Security säljer det egenutvecklade kopieringsskyddet för cd-rom Don´t Bother Burn, DBB. Effnet Group AB (publ) är noterat på Nya Marknaden i Sverige (symbol: EFFN). Mer information om Effnetkoncernen finns på www.effnet.com. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/24/20031124BIT00130/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/24/20031124BIT00130/wkr0002.pdf