Framtidens mötesbord en av mässans höjdpunkter

Report this content

Framtidens mötesmiljöer lockar redan idag. Inredningskoncernen EFG väcker stort intresse på möbelmässan med sina nya produkter för bättre möten. I fokus står paradnumret EFG HideTech AVM, tillverkat på EFG i Tranås.

-Vi har fått väldigt positiva reaktioner från arkitekter och branschfolk på mässan, säger koncernchef Marcus Westdahl. Särskilt bordet med inbyggd IT får många att lyfta på ögonbrynen. Nyheterna på möbelmässan är resultatet av tre års intensiv förnyelse av hela EFG-koncernen, där produktutveckling av kreativa lösningar för mötesintensiva verksamheter givits högsta prioritet.

-Arbetslivet handlar alltmer om möten och det får konsekvenser i företagens lokalplanering, säger Marcus Westdahl.

EFG är marknadsledande på kontorsmöbler i Norge och Danmark och tar allt större andel av den svenska marknaden. Även på den internationella arenan tas stora kliv. Under 2010 ökade försäljningen med hela 41 procent på exportmarknaden – där de nordiska länderna inte är inräknade. Under 2010 erövrades bl.a. ett kontrakt med ett statligt bolag i Saudiarabien, med 1 000 kompletta arbetsplatser.

-Vi ser ett trendbrott där skandinavisk design och ergonomi blir alltmer relevant på kontinenten, säger Mats Berglund som är internationell försäljningschef på EFG. Jag är övertygad om att vårt nya sortiment av mötesmöbler kommer att fungera mycket bra både på kontinenten och i Mellanöstern.

Fakta om mötesbordet EFG HideTech AVM:
Bordet är skapat för att ta tillvara på alla möjligheter som den nya digitala tekniken ger. Inbyggd i den fällbara bordsskivan finns en touchscreen, skyddad av glas och reglerad med en gasfjäder. Ovanför skärmen sitter en HD-kamera med vidvinkelobjektiv. Bordsskivans form är gjord för att funka med vidvinkeln på bästa sätt. På respektive sida om skärmen finns högtalare. Man kopplar upp sig på nätet hur enkelt som helst, det krävs varken tangentbord eller mus. Kablage och uttag är elegant dolda.

För mer information:
Marcus Westdahl, koncernchef, tel +46 31-350 37 87
Mats Berglund, internationell försäljningschef , tel +46 140-676 42

EFG European Furniture Group är en av Europas största leverantörer av inredning för kontor och offentlig miljö, med en ledande position inom Norden och under stark utveckling i övriga Europa. EFG-koncernen ägs sedan 2007 av det norska riskkapitalföretaget Herkules Capital AS. Koncernen omsätter totalt ca 1,3 mrd kronor, därav drygt 300 mkr i det svenska bolaget. Styrelseordförande är Finn Johnsson. Koncernchef är Marcus Westdahl. Läs mer på www.efg.se

Taggar: