• EFM Sverige AB/

Förvaltningsbolaget EFM Sverige AB säljer sitt Asset Management-kontrakt av Nordic Retail Fund till Cornerstone Europe

Report this content

Nordic Retail Fund lanserades av Cornerstone 2007 med hjälp av EFM (European Fund Management) i kapitalresningen. Nordic Retail Fund äger idag en fastighetsportfölj till ett värde av €900M som består av köpcentrum och fristående detaljhandelsfastigheter i Sverige och Finland.

Sedan starten har Cornerstone varit ansvariga för investment management och EFM för förvaltningen av fastigheterna.  Cornerstone kommer nu att ta över både den personal och de system som idag tillhör EFM för att förvalta Nordic Retail Fund, vilket för samman hela verksamheten i samma organisation.

Övertagandet förväntas vara klart vid halvårsskiftet.

- EFM Sverige ABs försäljning av kontraktet till Cornerstone Europe går hand i hand med en strategisk översyn vi gjort av den nordiska verksamheten och det beslut som tagits från företaget sida att fokusera och utveckla vår kärnverksamhet, Asset Management. Ansvaret för förvaltningen och utvecklingen av Nordic Retail Fund kommer nu helt att övergå till Cornerstone, som köper vårt förvaltningsavtal, säger Simon Hosking, EFM Group CEO.

Rolf Könberg, Director, Nordic Business Development, inom Cornerstone, kommenterar:
- Vi anser att den möjlighet som uppstår i och med denna överenskommelse med EFM kom lägligt med tanke på den vändning som börjar märkas av på den nordiska detaljhandelsmarknaden. Detta kommer att gagna vår personal liksom hyresgästerna och våra investerare. Norden är högprioriterat för Cornerstone Europe avseende våra expansionsplaner. Detta ger oss en betydande plattform i Sverige och Finland, där vi avser att expandera vår verksamhet.

Faktabakgrund
Cornerstone's Nordic Retail Fund startades 2007 som ett samarbete med EFM, där man kom överens om att dela ansvaret för den övergripande förvaltningen av portföljen. Enkelt uttryckt var konceptet att Cornerstone ansvarade för investment management och EFM för asset management. Båda parter har på detta sätt arbetat framgångsrikt tillsammans, på en svår marknad, i över tre år. Man har nu gemensamt kommit fram till att effektiviteten i fonden kan öka om all verksamhet bedrivs i samma organisation. Dessutom har man kommit överens om att nuvarande tidpunkt är den mest logiska för att genomföra detta till förmån för NRFs hyresgäster och investerare i både Sverige och Finland.

EFM
Simon Hosking, EFM Group CEO, simon.hosking@efm-group.com, +44 (0)7884 352103
Eva Näslund Carlsson, Informationschef, EFM Sverige,  eva.carlsson@efm-group.com , + 46 (0) 70 88 33 500
Grant Clelland, Edelman PR,  grant.clelland@edelman.com, +44 (0)779 225 8338