• Egencia/

Svenska affärsresenärer har blandade känslor kring fortsatt utveckling inom artificiell intelligens

Report this content

Stockholm 26 september 2017 –– Egencia®, som driver affärsresesegmentet inom Expediakoncernen, presenterar nu resultaten från årets undersökning kring affärsresenärers resvanor. Egencias årliga undersökning visar att de svenska affärsresenärarena är långt ifrån enade när det kommer till utvecklingen av AI och VR samt vad dessa kommer att ha för inverkan.

Egencia fann överraskande skillnader i uppfattning och förtroende gällande effekterna av nya teknologier som artificiell intelligens (AI) och virtuell verklighet (VR) på affärsresor. Resultaten från årets undersökning visar att affärsresenärer från Sverige har blandade känslor inför potentialen i dessa nya teknologier och hur de kan förbättra affärsresan, jämfört med förtroendet de har hos amerikanska affärsresenärer.

"Investering i nya tekniker så som AI och VR som förenklar och förbättrar reseupplevelsen kommer att innebära en betydande förändring. Man får inte glömma att resor är en mycket personlig upplevelse och tekniken bör hjälpa till att göra upplevelsen mer personlig, inte mindre mänsklig. Det är viktigt att upprätthålla en balans mellan digital och personlig service”, säger Michael Schüller, vd Egencia Sweden.

37 procent av svenska affärsresenärer tror att framsteg inom AI kan förbättra reseupplevelsen medan nästan en lika stor del (30 procent) tror att ytterligare framsteg inom AI och VR kan komma att förändra världen och mänskligheten som vi känner till den idag. Trots detta så vill över hälften (56 procent) av de svenska affärsresenärerna kunna göra mer med och från sina mobiltelefoner. Något som de amerikanska affärsresenärerna verkar ha ett ännu större behov av då hela 76 procent vill att det ska bli enklare att använda flera olika enheter samtidigt. De svenska affärsresenärerna tror på nya teknologier och att de kan förbättra mycket men att det måste finnas en balans mellan teknik och mänsklig interaktion.

Mer information om undersökningen hittar du här

* Undersökningen har gjorts av Northstar på uppdrag av Egencia. Totalt har 4521 affärsresenärer, i åldrarna 18 år och äldre, tillfrågats i Australien, Kanada, Frankrike, Tyskland, Norge, Singapore, Sverige, Storbritannien och USA. Totalt cirka 500 respondenter per land. Undersökningen genomfördes på nätet under perioden april till och med maj 2017.

För mer information var vänlig kontakta:

Anne McElroy-Arnaud, Egencia Europe                      Carsten Carlsson, H+K Strategies Stockholm

E-post: a.mcelroyarnaud@egencia.com                      E-post: carsten.carlsson@hkstrategies.com

Telefon: +33 (0)1 73 01 02 21                                     Telefon: +46 (0)708 93 50 22

Om Egencia

Egencia tar affärsresan till nya höjder genom att erbjuda en uppkopplad och produktiv upplevelse. Egencia sätter resenärerna i fokus genom att kontinuerligt utveckla effektiva och användarvänliga lösningar. Med konsumentinsikter och teknologiinvesteringar från moderbolaget Expedia group kopplar Egencia samman allt som affärsresenärer behöver - utbud, teknologi, service och rapportering - på en och samma plats. Egencia erbjuder tjänster i 65 länder. För mer information, besök www.egencia.se eller Egencias blogg.

© 2017 Expedia och Egencia, LLC. Alla rättigheter förbehållna. Egencia och Egencias logotyp är antingen registrerade varumärken eller varumärken som tillhör Expedia, Inc. i USA och/eller andra länder. Alla andra varumärken tillhör sina respektive ägare. CST # 2029030- 50; CST # 2083922-50.