Tipsen som gör affärsresan bättre i jul

Report this content

Stockholm, 20 december 2017 – När julen står för dörren väntar veckor av intensivt resande runt om i landet eller över gränser för många svenskar. Semesterresande för att hälsa på familj och vänner är det som ökar mest under denna period samtidigt som affärsresorna är fortsatt många. Enligt den fjärde upplagan av Egencia® Business Travel and Technology Survey uppskattar svenska affärsresenärer att kunna vara fortsatt produktiva trots att resan per automatik leder till ett ofrivilligt avbrott i arbetet.

För att få ut det mesta av resan så ser svenska affärsresenärer till att de har wifi ombord, att flygningen är non-stop och att de har tillgång till flygplatslounger. Viktiga faktorer som hjälper affärsresenären att nå deadlines och vara fortsatt effektiv trots att man är på resande fot. Vid stora högtider blir det dock konkurrens om såväl utrymme, nätverk och lounger och för affärsresenären blir detta en klar utmaning.

-       Julen kan vara den mest komplicerade tiden för affärsresenärer eftersom deras vanliga rutiner störs. De kan tycka att det är svårt att vara produktiva under resan och att det är svårt att vara hemifrån under helgerna. Att spara tid är därför extremt viktigt för dem. Att ta sig in på flygplatsen, checka in, gå igenom säkerhetskontroller och vara framme vid gaten kan normalt ta 20 minuter och under julen kan det ta uppemot två timmar extra, säger Michael Schüller, vd för Egencia i Sverige.

För att göra affärsresan så smidig som möjligt har Egencia® samlat ett antal användbara tips som hjälper affärsresenären att göra resan så effektiv som möjligt, även under den mest intensiva julruschen.

• Håll dig uppdaterad - Vintertid är en tid för avbrott med isiga förhållanden och fulla plan. Med den senaste informationen om ändringar kan du få ut det mesta av tiden du eventuellt kan behöva vänta. Flygbolagens appar ger information om tider och eventuella ändringar och ditt företags affärsresebyrå kan informera dig om förändringar i sista minuten.

• Ladda ner filer hemma eller på kontoret – Affärsresenärer är beroende av sina datorer för att få sitt arbete gjort under restiden men också för att underhållas när de kopplar av. Emellertid, nätverk kan vara långsamma på flygplatser, speciellt under stora helger. En bra idé är att ladda ner dina arbetsdokument innan din resa för att ha dem tillgängliga och undvika problem med olika typer av nätverk. Glöm inte att ta en paus och ladda ner filer som du kommer att använda som underhållning på din fritid. Många av de stora videostreaming-leverantörerna erbjuder offline-läge och då kan du ladda ner filmer eller se dem offline. På så sätt blir du garanterad underhållning.
  • Kryptera din hårddisk - När du rör dig på flygplatser, åker taxi eller är på hotell så utsätter du dig för risken att förlora din bärbara dator. Att ansluta sig till allmänna nätverk medför också en risk. Kryptera därför hårddisken på din bärbara dator så maximerar du din säkerhet och slipper onödig huvudvärk om något händer.

• Ta med en vattenflaska – Att fylla på vätska då och då är viktigt. Under vintern ökar risken för förseningar på grund av vädret vilket innebär att du kan få vänta länge i planet, eller vänta av andra skäl, som gör att du under en längre tid inte får i dig vätska. Ett viktigt råd är att ha med sig en tom vattenflaska som du kan fylla direkt efter att du gått igenom säkerhetskontrollen. På det sättet har du alltid vätska med dig och slipper att bli uttorkad.

• Ha koll på pass och visumregler - Semestertider innebär att myndigheter översvämmas med olika typer av förfrågningar och väntetiden kan vara ovanligt lång. Ge dig själv tillräckligt med tid före en resa för att få klart nödvändiga pass och visum. Det är också klokt att ta hjälp av experter, såsom ditt företags affärsresebyrå till exempel. Där kan du få hjälp med hantering av visum, inklusive visumansökningar och hjälp med att ersätta eller förnya pass vart du än befinner dig i världen.

• Gå snabbt genom säkerhetskontrollen – Med ett biometriskt pass sparar du tid både vid ankomst och vid avgång. Självbetjäning av pass används mer och mer på större internationella flygplatser och medborgare över 16 år med ett EU-pass kan enkelt skanna dessa vid de automatiska kontrollerna. Det är mycket snabbare än att köa - följ bara instruktionerna vid gaten.

• Var beredd att hantera förseningar – Om du skulle bli försenad eller har en längre väntetid på en flygplats så kan du använda LoungeBuddy. Det är en global tjänst som samlar information om flygplatslounger för affärsresenärer. Tjänsten hjälper dig att boka en av hundratals lounger som finns tillgängliga över hela världen.

• Planera tid med familjen – När du reser under semestertid är det lätt hänt att man känner sig ensam. Håll kontakten med familj och vänner. Se till att planera in lite Face Time-tid så att ni kan se varandra, prata och berätta vad som händer.

För mer information var vänlig kontakta:

Anne McElroy-Arnaud, Egencia Europe                      Carsten Carlsson, H+K Strategies Stockholm
E-post: a.mcelroyarnaud@egencia.com                      E-post: carsten.carlsson@hkstrategies.com
Telefon: +33 (0)1 73 01 02 21                                     Telefon: +46 (0)708 93 50 22

Om Egencia

Egencia tar affärsresan till nya höjder genom att erbjuda en uppkopplad och produktiv upplevelse. Egencia sätter resenärerna i fokus genom att kontinuerligt utveckla effektiva och användarvänliga lösningar. Med konsumentinsikter och teknologiinvesteringar från moderbolaget Egencia LLC som ägs av Expedia group kopplar Egencia samman allt som affärsresenärer behöver - utbud, teknologi, service och rapportering - på en och samma plats. Egencia erbjuder tjänster i 65 länder. För mer information, besök www.egencia.se eller Egencias blogg.

© 2017 Expedia och Egencia, LLC. Alla rättigheter förbehållna. Egencia och Egencias logotyp är antingen registrerade varumärken eller varumärken som tillhör Expedia, Inc. i USA och/eller andra länder. Alla andra varumärken tillhör sina respektive ägare.

Taggar: