ege utforskar mytologiska monster

​Vad händer när en rysk konstnär får fria händer att uttrycka sitt sätt att se på mattdesign? Resultatet kan vi se i kollektionen Dark Water från ege, som med sitt universum av mörka undervattensväsen och mystik presenterar mattor som skiljer sig väsentligt från allt annat som tidigare har tillverkats av den danske mattproducenten.

Med Dark Water lanserar ege en kollektion med mönster som saknar de sedvanliga begränsningarna, förbehållen och konventionerna och istället ger uttryck för en ung konstnärs fantasi.

Magiska mönster skapade för hand
Konceptet från eges designteam var enkelt: "Skapa din egen mattkollektion. Vi sätter inte några gränser." Den ryske konstnären och designern Kirill Rozhkov har skapat en iögonfallande, mytologisk värld med sina mattor som är allt annat än traditionella. Utan digitala hjälpmedel och med bara en svart penna.

"Jag har hämtat inspiration till mönstren i Dark Water från magins värld och från livet under vattenytan. ege gav mig friheten att låta fantasin styra och det var den som fick vägleda mig när jag skissade på kollektionens fyra mönster med min penna. En teknik som nästan har blivit helt bortglömd i vår högteknologiska vardag. Det har varit en fantastisk process att få möjlighet att fördjupa mig i motivens detaljer", berättar kollektionens skapare Kirill Rozhkov, som hoppas att den kommer att inspirera människor att tänka annorlunda och skapa unika miljöer.

Konsten sitter i väggarna hos ege
Samarbetet mellan konst och näringsliv har under många år haft en särskild historia i Herning och så även hos mattproducenten ege.

"Samarbetet med kreativa eldsjälar som designers och konstnärer inom design och produktion av mattor hjälper oss att se nya möjligheter. Vi vill ligga i framkant när det gäller utveckling på marknaden, och vi ser samarbetet med konstsfären som värdefull inspiration som hjälper oss att skapa banbrytande design", berättar koncern VD Svend Aage Færch Nielsen.

En sund provokation
Företaget har ända sedan 1950-talet arbetat tillsammans med stora och små konstnärer vid design av mattor. Bland dessa kan Kvium, Robert Jacobsen, Monica Ritterband, Conran & Partners, Jean Paul Gaultier, Christian Lacroix och Marco Piva nämnas.

"ege har en tradition av att utmana den traditionella produktionen genom mötet med konsten. Varje nytt konstnärssamarbete lämnar värdefulla intryck och idéer i verksamheten. Det är en sund provokation, som tvingar oss att tänka i nya banor", förklarar Svend Aage Færch Nielsen.

Avancerad teknik gör det omöjliga möjligt
ege har alltid använt den senaste tekniken inom mattproduktion, och företaget har en av branschens mest avancerade infärgningsanläggningar för textila golv. Denna anläggning gör det möjligt att återge specialdesignade mönster på mattor, som de detaljerade mönstren i Dark Water-kollektionen.

Om du har frågor eller vill ha mer information är du välkommen att kontakta:

Krestina Magdal Nielsen, PR- och kommunikationsmedarbetare
egetæpper a/s
Industrivej Nord 25, 7400 Herning, Danmark
Tfn: 97 11 74 57, e-post:
kni@ege.dk

egetæpper a/s, Industrivej Nord 25, DK-7400 Herning, Telefonnummer 45 97 11 88 11, www.egecarpet.com

Taggar: