egetæpper gör uppköp i branschen

egetæpper a/s tar den 1 maj 2010 över 51 % av Bentzon Carpets ApS som är kända för sina exklusiva flatvävda mattor. Det är ett av de mest erfarna företagen i branschen och en god partner för egetæpper.

Bentzon Carpets, som ligger i Røjle vid Middelfart, grundades 1976 och tillverkar flatvävda mattor till både företag och institutioner samt den privata konsumentmarknaden. ”Bentzon och egetæpper har sedan 2001 haft ett nära samarbete vad gäller utveckling och produktion av flatvävda mattor, som är mycket populära i en lång rad europeiska länder” berättar egetæppers VD Svend Aage Færch Nielsen. ”Majoritetsövertagandet är därför ett naturligt steg och kommer att bli starten på ett ännu tätare samarbete i framtiden. Bentzon Carpets förfogar över en teknisk plattform som kompletterar egetæppers avancerade teknik och vi tror att detta kommer att skapa goda synergieffekter i båda verksamheterna”. Investeringen ska också ses som början på ett generationsskifte hos Bentzon Carperts som egetæpper härmed blir en aktiv del av. Det är dock viktigt att poängtera att Bentzon Carpets fortsätter med de tre nuvarande direktörerna Hans Bentzon, John Bentzon och Tage Bajlum vid rodret. ”Trots övertagandet är det inte meningen att Bentzon Carpets ska anpassa sig till egetæpper. Det är en självständig verksamhet med 30 duktiga och kompetenta medarbetare och sin egen företagskultur. Det vill vi att det även ska vara i framtiden” förklarar Svend Aage Færch Nielsen. Bentzon Carpets fortsätter därför som ett självständigt bolag med fokus på de produkter, marknader och kunder som under de senaste 9 åren har varit företagets verksamhetsunderlag. Det är en väl fungerande verksamhet egetæpper träder in i och det påverkar förväntningarna på framtiden. ”Vi tror att majoritetsövertagandet kommer att stärka både Bentzon Carpets och egetæpper. Bentzon Carpets får nu möjlighet att dra nytta av ett stort urval av egetæppers resurser och kompetenser och egetæpper får ett bredare verksamhetsunderlag” berättar Svend Aage Færch Nielsen. Planen är att egetæpper senast den 1 maj 2020 ska överta de resterande 49 % av andelarna i verksamheten. Därmed kommer egetæpper, som är en av Europas ledande mattproducenter, att bestå av fyra danska fabriker i Herning, Gram, Vejle och Røjle. Det lockar fram ett leende hos egetæppers VD. ”Vi glädjer oss otroligt mycket över den här utvecklingen och över att gå framtiden till mötes i samarbete med Bentzon Carpets”. Eventuella frågor i samband med övertagandet kan ställas till direktörerna John Vestergaard eller Svend Aage Færch Nielsen på telefon +45 97 11 88 11.

Taggar: