egetæpper sänker CO2-utsläppen

CO2-utsläppen och den globala uppvärmningen tillhör de största miljöutmaningarna i samhället idag. Företagen måste tänka i nya, miljöriktiga lösningar som gör det möjligt att minska miljöbelastningen. Hos egetæpper skapar en klimatredovisning möjligheter att sänka CO2-utsläppen. I en klimatredovisning anges företagets totala utsläpp av CO2. egetæppers klimatredovisning, som dokumenterar koncernens bidrag till den globala uppvärmningen, är uppställd enligt Greenhouse Gas-protokollet, som är utvecklat av World Business Council for Sustainable Development och World Resoursces Institute. Lyckade satsningar Enligt John Vestergaard, från egetæppers koncernledning, är det ett naturligt steg för företaget att utarbeta en klimatredovisning. ”Hos ege är vi fast beslutna att ta ett aktivt ansvar för vår miljöpåverkan. Därför är miljöarbetet en integrerad del av vår företagsfilosofi, och klimatredovisningen har synliggjort var det är lämpligt för oss att vidta åtgärder för att minska CO2-utsläppen.” I ett stort produktionsföretag finns det mycket man kan göra för att minska CO2-utsläppen. Det kan gälla både naturgas, el, fjärrvärme, bränsle till fordon, flygresor och mycket mer. En av egetæppers mest lyckade satsningar finns i Herning-fabrikens ångpannecentral, där man 2008 installerade nya ångpannor som i kombination med två gasmotorer levererar ånga och värme till produktionen och värme till 45 000 m2 fabriksbyggnader. ”Den nya anläggningen har en betydligt bättre verkningsgrad än den gamla anläggningen, vilket leder till gasbesparingar på 12–15 % per producerad m2”, berättar fabrikschefen Renno Rokkjær. Det ger en årlig minskning av CO2-utsläppen med 700 ton. Den miljöriktiga åtgärden med nya ångpannor påverkar också den fysiska arbetsmiljön i ångpannecentralen positivt. Enligt miljöchef Jan Ladefoged var det tidigare extremt varmt i ångpannecentralen, men idag närmar sig temperaturen rumstemperatur, vilket innebär en mycket bättre arbetsmiljö för medarbetarna där inne. Öppenhet är det enda rätta Trots den ökande fokuseringen på företagens CO2-utsläpp, är det bara ett fåtal danska produktionsföretag som har offentliggjort någon klimatredovisning. egetæpper välkomnar dock den öppenhet som klimatredovisningen medför och kommer varje år att offentliggöra en klimatredovisning. ”Med klimatredovisningen lägger vi korten på bordet och visar att vi tar ansvar för vår miljöpåverkan och att vi arbetar aktivt med att sänka våra utsläpp”, berättar Jan Ladefoged. egetæppers klimatredovisning för 2008/09 visar att företaget totalt sett har minskat CO2-utsläppen med 1 531 ton CO2, inberäknat både direkta och indirekta utsläpp. Det är en minskning med 6,5 %. Du kan beställa egetæppers klimatredovisning genom att vända dig till miljöchef Jan Ladefoged på tel.: + 45 97 11 88 11 eller via e-post till jlj@ege.dk.

Taggar: