Etnicitet som motiv på mattor

Med en rad uttrycksfulla fotografier som har förts över på mattor har den dansk-filippinska konstnären Lilibeth Cuenca Rasmussen skapat ett tankeväckande konstverk. Mattorna har tagits fram i samarbete med den danska mattillverkaren egetæpper för Socle du Monde-utställningen som hålls vartannat år på HEART Herning Museum of Contemporary Art.

Multikulturella impulser på mattor
Lilibeth Cuenca Rasmussen använder ofta sin egen multikulturella bakgrund som utgångspunkt för sitt arbete. Inför utställningen på HEART har hon samarbetat med en grupp människor med olika etniskt ursprung. Genom smink och kostymer har dessa personer fått anta nya etniciteter. Till sist fördes fotografierna av de maskerade deltagarna över på mattor från egetæpper – med imponerande resultat.

Ett givande utbyte
Samarbetet mellan konsten och affärsvärlden är ett unikt och karaktäristiskt kännetecken för Socle du Monde-utställningen på HEART.

"Samarbetet med passionerade och kreativa personer som Lilibeth Cuenca Rasmussen inom design och produktion av mattor gör det möjligt för oss att slå in på nya vägar i våra kollektioner. Vår ambition är att ligga i framkant på marknaden och vi ser vårt samarbete med konst-sfären som värdefull inspiration som hjälper oss att skapa banbrytande design", förklarar egetæppers koncernchef, Svend Aage Færch Nielsen.

Från Conran & Partners till Christian Lacroix
egetæpper letar hela tiden efter nya vinklar för sin mattproduktion, till exempel genom inspiration från konstnärer. Under årens lopp har företaget samarbetet med en mängd olika artister och designer från hela världen, bland andra Michael Kvium, Robert Jacobsen, Monica Ritterband, Conran & Partners, Jean Paul Gaultier, Christian Lacroix och Marco Piva.

"Vårt återkommande deltagande i Socle du Monde representerar en naturlig förlängning av vårt samarbete med konstnärsvärlden. Alla nya utbyten med en konstnär lämnar värdefulla intryck och idéer i företaget", tillägger Svend Aage Færch Nielsen.

Konstverken presenteras på Heart i Herning från den 6 november 2010 fram till den 13 mars 2011.

Om du har frågor eller vill ha ytterligare information, kontaktar du PR- och kommunikationsansvarig Krestina Magdal Nielsen: telefon +45 97 11 74 57 eller e-post kni@ege.dk.

För mer information om HEART, se www.heartmus.com eller besök www.egecarpet.com för mer information om egetæpper.

egetæpper a/s, Industrivej Nord 25, DK-7400 Herning, Telefonnummer 45 97 11 88 11, www.egecarpet.com

Taggar: