Från avfall till estetisk mattkollektion

Som ett led i att reducera företagets miljöpåverkan lanserar den danske mattproducenten ege en ny mattkollektion, som är tillverkad i återvunnet material från företagets eget produktionsavfall: Carré Modular. Kollektionen är en del av eges ecoline-serie, som bygger på hållbara principer och enkla linjer.

Hållbar produktion
Varje år producerar ege mer än 5 miljoner m2 mattor. Det innebär att företaget också producerar en stor mängd avfallsgarn. Istället för att kassera detta har mattproducenten i samarbete med fiberproducenten Aquafil hittat ett sätt att återanvända avfallsgarnerna i företagets egen produktion. Det är denna produktionsresurs som utgör ramen för eges serie hållbara mattkollektioner som går under namnet ecoline by ege.

"Vi arbetar hela tiden med att utveckla mattkoncept med minsta möjliga belastning på miljön. Det är avgörande för oss att kunna erbjuda marknaden nya kollektioner som är miljöriktiga och hållbara och som produceras under korrekta förhållanden. Carré Modular är hållbar, eftersom en stor del av produkten består av återvunnet material. Det betyder samtidigt att det går åt betydligt mycket mindre energi till produktionen", säger eges produktutvecklingschef Steen Bjørn.

Han berättar att de återanvända avfallsgarnerna hämtas från produktionen på eges tre fabriker i Herning, Gram och Vejle.

"Med ett innehåll på minst 70 procent återvunnet material har vi gjort det lättare för arkitekter, designers och beslutsfattare att välja grön design på golvet, utan att för den skull behöva kompromissa när det gäller krav på design och kvalitet", fortsätter Steen Bjørn.

Grön design på golvet
Med en tydlig målsättning om att reducera företagets miljöpåverkan och koldioxidutsläpp är en fast del av arbetet med eges produktutveckling att ta fram nya kollektioner som belastar miljön så lite som möjligt. Förutom Carré Modular består serien ecoline by ege av mattkollektionen Barcode Econyl 70.

"Vi tror att hållbarhet är framtiden och någonting som konsumenterna värdesätter. Vi tror att Carré Modular kommer att passa större företag och kontorsmiljöer samt arkitekter, designers och andra som satsar på hållbar design och därmed medvetet väljer hållbara produkter där det är möjligt", säger Steen Bjørn.

Han påpekar att det inte är någon nyhet för ege att arbeta målinriktat med miljöfrågor. Företaget ger varje år ut en miljörapport och en klimatredovisning, och tidigare i år offentliggjorde ege sin första CSR-rapport med information om företagets arbeta med fokusområdena miljö, säkerhet, hälsa och personal.

Du kan läsa mer om eges miljö- och klimatpolicyer på www.egecarpets.com.

Om du har frågor eller behöver mer information är du välkommen att kontakta: Krestina Magdal Nielsen, PR- och kommunikationsansvarig på telefonnummer +45 97 11 74 57 E-post: kni@ege.dk

egetæpper a/s, Industrivej Nord 25, DK-7400 Herning, Telefonnummer 45 97 11 88 11, www.egecarpet.com