Nytt hållbart textilgolvs-koncept från ege

Den danska mattproducenten ege a/s har utvecklat en ny mattkollektion utifrån hållbara principer och enkla linjer: Barcode Econyl 70 modular. Med ett innehåll på minst 70 % återanvänt material har ege skapat ett mattkoncept som gör det möjligt för arkitekter, designer och beslutfattare att med gott samvete välja grön design till golvet i inredningskoncept för kontorslokaler.

Avfallsgarn blir ny kollektion Det återanvända materialet för den nya kollektionen har hämtats från eges egen produktion, som äger rum på företagets tre fabriker i Herning, Gram och Vejle. Varje år tillverkar företaget mer än sju miljoner kvadratmeter mattor. Det innebär att det varje vecka produceras en viss mängd avfallsgarn. I stället för att slänga avfallsgarnet har företaget i samarbete med fiberproducenten Aquafil hittat ett sätt att återanvända avfallsgarnet i företagets egna produkter. Resultatet har blivit det nya mattkonceptet Barcode Econyl 70 modular. På grund av det höga innehållet av återanvänt material ger det nya konceptet dessutom en besparing på mer än 50 % av den energi som går åt vid produktion av garnet. - Det har varit avgörande för oss att skapa en kollektion som är miljöriktig, hållbar och som är tillverkad under korrekta förhållanden. Hos ege har vi i flera år arbetat systematiskt med att minska vår påverkan på miljön. Barcode Econyl 70 är hållbar på det sättet att en stor del av produkten består av återanvänt material och mindre energi har använts vid framställningen, samtidigt som kollektionen ger kunderna stora fördelar, berättar eges produktutvecklingschef Steen Bjørn. Omtanke om miljön och inomhusklimatet De nya textil-plattorna har därför tillverkats med eges patenterade och miljövänliga MOD750-baksida, som är producerad av 100 % textil. Det innebär att plattornas baksida varken innehåller PVC eller bitumen. Samtidigt är kollektionen godkänd enligt Dansk Indeklimamærkning (DIM), vilket garanterar att plattorna uppfyller de standarder som har fastställts av danska Teknologisk Instituts frivilliga märkningsavtal som syftar till att förbättra inomhusklimatet i byggnader. Grön design med goda egenskaper Trots ett högt innehåll av återanvänt material kompromissar Barcode Econyl 70 inte när det gäller produktegenskaper och design. - Kollektionen består av 12 olika färgkombinationer som är designade med en mörk bakgrund kombinerat med moderna, accentuerade ränder som påminner om de stringenta linjerna hos streckkoder. Färgerna och mönstren i kollektionen ger tillsammans ett minimalistiskt intryck. Plattorna kan användas för att skapa moderna rum med karaktär – både vad gäller design och miljö, berättar Steen Bjørn. ege förväntar sig att Barcode Econyl 70 kommer att tilltala större företag, kontorsmiljöer, exklusiva butiker, arkitekter, designer och andra som går in för hållbar design och som därför medvetet väljer hållbara produkter så långt det är möjligt. Du kan läsa fler nyheter från ege på www.egecarpet.com. Om du har frågor eller vill ha mer information är du välkommen att kontakta: egetæpper a/s – www.egecarpet.com Krestina Magdal Nielsen, pr- och kommunikationsmedarbetare Tfn: +45 97 11 74 57 E-post: kni@ege.dk

Taggar: