Trendsättande mattdesign hos egetæpper

Trendigt, iögonfallande och experimenterande är några av de nyckelord som bäst beskriver ett nytt kollektionskoncept som precis har lanserats av den välrenommerade mattillverkaren egetæpper. Konceptet, som kallas Design Spot, ska löpande visa verksamhetens förslag på säsongens hetaste trender och ska på så sätt understryka verksamhetens position som trendsättande producent av textil design för golvet.

- Vi lägger ner mycket resurser årligen på att utveckla kollektioner som speglar tidens trender och tendenser. Vägen från idé till slutlig kollektion är ofta mycket lång, vilket gör det svårt för oss att fokusera på väldigt specifika och originella tendenser som finns i modevärlden. Det beror på att det helt enkelt är nödvändigt att skapa mönster med längre livslängd för våra standardkollektioner, säger Karen Nybo på egetæpper, som tillsammans med designern Mette Kofoed Nielsen ligger bakom det nya Design Spot-konceptet. Fritt fram för originella idéer - Det har länge varit ett önskemål på egetæppers designavdelning att kunna presentera små, snabba mönstertolkningar av de många intryck som vi designers möter i vårt konstanta sökande efter inspiration. I form av små, hyperaktuella kollektioner blir Design Spot alltså egetæppers designmässiga tolkning av det som sker i världen just nu. Vare sig det gäller mode, trender, konst eller kultur, säger Karen Nybo. - Med Design Spot vill vi visa förslag på vad som ligger i tiden just nu Design Spot är därför tänkt mer som ett designmässigt frirum för våra designers än som en egentlig kollektion. Här är det otänkbara möjligt och det smala tillåtet. Med konceptet har vi möjlighet att med korta mellanrum presentera speciell, originell och underfundig design. Det finns inte två kollektioner som kommer att se likadana ut, och man kan aldrig veta vad nästa kollektion ska bjuda på, säger Mette Kofoed Nielsen. Första alstret – Tribal poetry Det första alstret i Design Spot är kollektionen Tribal Poetry som består av en blandning av måttbeställda och heltäckande mattor, inspirerade av livet i skog och mark. En stor del av inspirationen till kollektionen är hämtad från ledande, internationella mässor. Kollektionens tydliga formspråk har förmåga att stå ut och försvinner därför på intet sätt i mattan. Med inspiration hämtad från bland annat nordiska broderier, samisk stickning och ryska bondemotiv, avbildade i en modern och nutida tolkning, skapar Tribal Poetry ett unikt och ibland humoristiskt inslag i inredningen. - Hela kollektionen är vad man kan kalla ”large scale” vilket ger kollektionen en nutida och rå look med en poetisk twist, tillägger Karen Nybo. Om egetæpper a/s egetæpper a/s är idag Skandinaviens största tillverkare av textilgolv, som t.ex. heltäckningsmattor,textilplattor och måttbeställda mattor, och marknadsförs globalt genom egna säljorganisationer och lokala agenturer.I Sverige marknadsförs ege genom helägda dotterbolaget egetaepper sverige ab. egetæppers målsättning är att erbjuda kunderna snygga och starka golvlösningar som skapar trivsel. Läs mer om egetæppers nyheter på www.egecarpet.com. Om du har frågor eller vill ha mer information är du välkommen att kontakta: Dorthe Kallestrup, PR- och kommunikationsmedarbetare Tel: +45 97 11 74 57 E-post: dak@ege.dk

Taggar: