70 000 förskolebarn springer Bamseloppet

Intresset är stort för rörelse på Sveriges förskolor. Nästan 2 500 förskolor över hela landet har anmält sig till Bamseloppet som uppmuntrar till rörelse på ett lekfullt sätt. En undersökning bland de deltagande förskolorna visar att det är vanligt med schemalagd rörelse på förskolorna, men att tiden som barnen är utomhus och leker har minskat något.

Frisk luft, full fart, skratt, lek och glädje. Det är poängen när sammanlagt
70 000 förskolebarn springer årets Bamselopp. Under ledning av förskolelärarna inspireras barn att vara ute och röra på sig i friska luften. Skratten är många. Tävlandet är underordnat.

Förskolorna har kostnadsfritt kunnat beställa ett paket med diplom, medaljer, nummerskyltar, start- och mållinje. Den 19 maj var sista dagen att anmäla intresse och loppen arrangeras på valfri dag.

– Vi startade Bamseloppet 2014 med höga ambitioner, men hade aldrig kunnat drömma om en sådan fantastisk respons. Det visar vilket stort sug som finns efter utomhusaktiviteter som sätter fart på barnen. Det är också ett bra tillfälle för pedagogerna att prata om hälsa och att man mår bra av att röra på sig, säger Charlotta Borelius, chefredaktör för tidningen Bamse och ansvarig för Bamseloppet.

Enkätundersökning – mer rörelse men mindre utomhusaktiviteter på förskolorna
I samband med att förskolorna anmälde sitt intresse för Bamseloppet svarade 2 422 pedagoger även på en enkät om rörelse. Resultatet visar att tiden som barnen är utomhus och leker har minskat något jämfört med 2014 och 2015 då samma frågor ställdes till förskolorna. Däremot har det blivit mer vanligt med gympapass på förskolorna.

För mer information vänligen kontakta:
Charlotta Borelius, Chefredaktör på tidningen Bamse 0708639402 charlotta.borelius@egmont.se

Röster om Bamseloppet

”Barnen gillade det. Vi sa att de skulle springa ett varv på 300 meter, men en del sprang både 3 eller 4 varv!”
Pedagog i Varberg

”Barnen tycket det var jätteroligt och vi bjöd ner en klass från vår skola som stod för uppvärmning och var hejaklack längs banan. Vid målgången fick man medalj, juice och frukt! Alla deltod – både ettåringar och femåringar.”

Pedagog i Forsvik

”Barnen tar det här på stort allvar. Vi laddar upp först med uppvärmning. Sedan går starten och barnen springer på så gott de kan. Detta lopp är lika uppskattat varje år. Vi kör det på förskolan dag.”
Pedagog i Vålberg

Fakta om rörelse i förskolan:

•  66 % av barnen har gympa 1 gång i veckan. 19 % har gympa mer sällan eller aldrig. 14 % har gympa 2 gånger i veckan eller oftare.
  •  96 % av förskolepedagogerna anger att barnen har rörelse på schemat 1 gång i veckan eller oftare.
  •  36 % av förskolebarnen är ute mer än 120 min per dag. 34 % av förskolebarnen är ute mindre än 90 min per dag.

Statistik från Bamsetidningens enkät på www.bamseskolan.se som besvarades av 2 422 förskolepedagoger under mars-maj 2016.

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 300 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av mediekoncernen och stiftelsen Egmont, som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Vi startade Bamseloppet 2014 med höga ambitioner, men hade aldrig kunnat drömma om en sådan fantastisk respons. Det visar vilket stort sug som finns efter utomhusaktiviteter som sätter fart på barnen. Det är också ett bra tillfälle för pedagogerna att prata om hälsa och att man mår bra av att röra på sig.
Charlotta Borelius, chefredaktör på Bamse-tidningen