91:an skildrar beredskapstiden

I år är det 70 år sen andra världskriget slutade och nu uppmärksammas krigsåren av serietidningen 91:an. I höst släpps fyra specialskrivna serier där 91:an och alla de andra på regementet vid Klackamo hed är förflyttade tillbaka till beredskapstiden i Sverige med början hösten 1939.

I tre nummer i höst, med start i nr 19/20, får läsarna ta del av de umbäranden och begränsningar som kriget och beredskapsåren innebar. I klassisk 91:an stil är det inte de stora dramatiska händelserna som behandlas, utan det lilla livet för vanligt folk.

– Även om Sverige förskonades från kriget påverkade det människors vardag i högsta grad. Vi vill skildra denna allvarliga tid, men med en stor portion 91:an-humor. På så vis hoppas vi att det blir både lärorikt och underhållande för våra läsare, säger 91:an-redaktören Karin Wahlund Franck, på Egmont Publishing AB.

De två första serierna, ”Första brevet hem” och ”Stjärna till hönshjärna” publiceras i nr 19/20 och finns i butik den 3 september.

För mer information vänligen kontakta,

Karin Wahlund Franck, redaktör 91:an,
e-post karin.wahlundfranck@egmont.se telefon 040 693 95 08
Daniel Carlsson, ansvarig utgivare 91:an,
e-post daniel.carlsson@egmont.se, telefon 040 693 94 81

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmontkoncernen som delar ut mer än 100 miljoner SEK årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Karin Wahlund Franck, redaktör för 91:an