Dieselbilar miljöbovar på vintern - "mer motiverat förbjuda dieselbilar än dubbdäck i städer"

Vid minusgrader fungerar inte avgasreningen på de flesta nya dieselbilar – gränsvärdet för NOx-utsläpp överskrids med flera 100 procent i exempelvis Stockholms innerstad. Det visar tidningen auto motor & sport i sitt senaste nummer.

Höga NOx-nivåer angriper luftvägarna och försvårar andning, speciellt drabbade är barn och äldre.

-Det är en skandal att ingen talar om dieselbilarnas negativa sidor, medan dubbdäcksförbud på exempelvis Hornsgatan i Stockholm är ett faktum, säger Alrik Söderlind chefredaktör på auto motor & sport.

Undersökningen redovisar NOx-utsläppen vid minus sju grader från sex nya bilar. Resultatet är att utsläppen ökar med 100-600 procent vid kyla. Värst bland de undersökta bilarna är en BMW 116d.

-Tekniskt sett är det enkelt att rena avgaserna även vid minusgrader, men det  skulle göra bilarna lite dyrare. Eftersom regelverket inte säger något om utsläppsnivåerna så struntar man i det, fortsätter Alrik Söderlind.

I dag jobbar både Trafikverket och Transportstyrelsen med frågan om nya regler för NOx-utsläpp i kyla, men nya regler lär dröja. I en utredning från Stockholms och Uppsla läns luftvårdsförbund konstateras att det kan bli problem att klara luftkvalitetsgränsvärdet som satts av EU till 2015 – och man har tagit fram underlag för att ansöka om en tidsfrist. I undersökningen sägs det också att "skillnaderna mellan emissionerna som mäts upp i avgaslaboratorier och de som erhålls under körning i verklig trafik verkar vara större och större för nyare fordon med strängare avgaskrav."

-I dag står dieselbilar för 70 procent av nybilsförsäljningen och problemet med NOx-utsläpp i städer hotar att öka. Jag är mycket tveksam till att man ger rabatter till dieselbilar med hänvisning till att de är miljöbilar. Visst är de snåla på bränsle, men snälla mot människor – nej! Det vore mer motiverat att förbjuda dieselbilar i städer på vintern än dubbdäck, säger Alrik Söderlind.

För mer information mejla alrik.soderlind@automotorsport.se eller ring 0708-180 180

Auto motor & sport ges ut av Egmont Tidskrifter AB som publicerar ett 30-tal magasin och webbplatser i Sverige, omsätter cirka 500 msek och har cirka 230 anställda. Bolaget ingår i den danska mediekoncernen Egmont som är en av Skandinaviens ledande mediekoncerner. Egmont står bakom veckotidningar, magasin, serietidningar, böcker, filmer, tv-program, biografer och tv-stationer samt interaktiva spel, spelkonsoler, musik och en lång rad digitala medier. Egmont utger medier i mer än 30 länder, har 7 600 medarbetare och en omsättning på 1,6 miljarder EUR.