Egmont bildar Sveriges starkaste golfredaktion

Egmont Publishing fortsätter satsningen på golf efter förvärvet av Svensk Golf, och startar en ny redaktionell golforganisation. I fokus står landets största golftidningar Svensk Golf och Golf Digest, och sajten svenskgolf.se. Ansvarig för golfsegmentet blir Svensk Golfs chefredaktör, Tobias Bergman.

I april förvärvade Egmont Publishing Svenska Golfförbundets medieverksamhet bestående av Svensk Golf, Golfguiden och sajten svenskgolf.se. Sedan tidigare ger Egmont ut tidningen Golf Digest. Nu börjar arbetet med att positionera Sveriges ledande golftidningar och som ett första steg bildas en gemensam golfredaktion.

– Det ska bli häftigt att se hur bra det kan bli när vi nu använder all vår kunskap och tillsammans bygger upp landets starkaste golfredaktion. Att få möjligheten att leda det jobbet känns som en oerhört rolig och stimulerande utmaning, säger Tobias Bergman, förlagsredaktör för Egmont Publishings nya golfsegment.

Tillsammans når Svensk Golf och Golf Digest 417 000 svenska golfentusiaster, och den nya golfredaktionen kommer inledningsvis att ägna mycket tid åt att skapa tydliga profiler för de båda tidningarna.

– Målsättningen är att göra Svensk Golf så bred och inkluderande som möjligt, medan Golf Digest kommer att bli mer nischad mot den mer verkligt dedikerade golfspelaren. Sedan satsar vi på att sätta den nya sajten svenskgolf.se på banan och utveckla den till att bli den ledande digitala plattformen för den som är intresserad av golf, säger Tobias Bergman.

Den nya golfredaktionen förväntas vara igång i mitten av augusti. Vid sidan av sitt nya uppdrag fortsätter Tobias Bergman som chefredaktör för Svensk Golf, och Tommy Jeppsson fortsätter som chefredaktör för Golf Digest. Svenskgolf.se lanseras i sin nya form till hösten.

För mer information vänligen kontakta,

Tobias Bergman, förlagsredaktör Golf, Egmont Publishing, telefon +46 703751543, e-post tobias.bergman@golf.se

Läs mer om Egmont på www.egmontpublishing.se.

Egmont Publishing publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmont-koncernen som är en affärsdrivande stiftelse. Genom Egmont Fonden delas det ut mer än 100 miljoner SEK årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Det ska bli häftigt att se hur bra det kan bli när vi nu använder all vår kunskap och tillsammans bygger upp landets starkaste golfredaktion. Att få möjligheten att leda det jobbet känns som en oerhört rolig och stimulerande utmaning.
Tobias Bergman, förlagsredaktör, Egmont Publishing