Egmont förvärvar Svensk Golf

Svenska Golfförbundet säljer sin medieverksamhet till Egmont. I köpet ingår tidningen Svensk Golf, Golfguiden och sajten svenskgolf.se. Egmont tar över verksamheten inklusive de fem anställda från den 4 maj 2015. Svensk Golf kommer även i fortsättningen vara tidningen för medlemmar i svenska golfklubbar.

– Vi är glada för att vi lyckats nå en överenskommelse med ett stort förlag och seriös aktör inom mediebranschen som kan utveckla och fortsätta ge ut en tidning till Sveriges golfare, säger Svenska Golfförbundets ordförande Christer Bergfors.

Svensk Golf är en av landets största tidskrifter med en upplaga på ca 310 000 exemplar och ges ut tio gånger om året. Den grundades 1946, köptes 1964 av Svenska Golfförbundet och blev samtidigt förbundets officiella medlemstidning.

I ett samarbetsavtal med Egmont som löper över fem år, så beställer Svenska Golfförbundet tidningar till golfklubbarnas medlemmar enligt nuvarande princip med en tidning per hushåll.

Egmont Publishing ger idag ut Golf Digest och under hösten 2015 kommer Egmont bilda en ny golfredaktion. Detta sker i samband med att Svenska Golfförbundets förbundssajt Golf.se lanseras i sin nya form, där Min Golf fortsatt finns kvar.

– Detta förvärv är i linje med den del av vår strategi som handlar om att ta marknadsledande positioner inom ett antal intresseområden och dessutom förstärker affären vårt digitala erbjudande, säger Per Kjellander, VD för Egmont Publishing.

För mer information vänligen kontakta,

Per Kjellander, VD Egmont Publishing, telefon +46 70 715 37 79, e-post per.kjellander@egmont.se

Gunnar Håkansson, Generalsekreterare SGF, telefon +46 8 622 15 25, e-post gunnar.hakansson@golf.se

Läs mer om Egmont på www.egmontpublishing.se och Svensk Golf på www.golf.se.

Egmont Publishing publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmont-koncernen som varje år delar ut mer än 100 miljoner SEK för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Detta förvärv är i linje med den del av vår strategi som handlar om att ta marknadsledande positioner inom ett antal intresseområden och dessutom förstärker affären vårt digitala erbjudande.
Per Kjellander, VD Egmont Publishing.