Egmont lanserar ny tidning och satsar digitalt med Bagaren och Kocken

Nu samlar Egmont Publishing hela sin stora kompetens på mat, bakat och köksinredning under det gemensamma varumärket Bagaren och Kocken. I dagarna släpps premiärnumret av det tryckta matmagasinet Bagaren och Kocken – fullmatat med härliga mat- och bakrecept och inspiration. Dessutom görs en redaktionell satsning på Bagaren och Kockens populära hemsida.

Egmont Publishing är sedan ett par år delägare i E-handelsföretaget bagarenochkocken.se – en av Sveriges största aktörer inom kökstillbehör på nätet. Bagaren och Kocken har en stor målgrupp som är mycket intresserad av mat, köksinredning och design. För att möta målgruppens intressen lanseras nu det tryckta matmagasinet Bagaren och Kocken som fokuserar på recept och inspiration.

– Det är ett inspirerande och härligt matmagasin med recept, konsumentguider, inredning och reportage, berättar Åsa Holmström, ansvarig utgivare och förlagschef på Egmont Publishing.

Tidningen distribueras i butik via Tidsam och går även ut i en prenumererad upplaga. Målgrupp är matintresserade kvinnor 35-55, som gillar att bjuda gott, duka fint och inreda sitt kök med omsorg. De som nappar på det senaste, och vill ha ett snyggt och lite lyxigt magasin. Men tidningen vänder sig också till män med nyfikenhet på nya mattrender och spännande prylar till köket.

Premiär för digitala köksskolor
Den välbesökta webbshoppen bagarenochkocken.se utvecklas i form av en redaktionell satsning på bland annat köksskolor och matlagningstips.

– Det känns fantastiskt att kunna erbjuda våra kunder ett helhetskoncept för alla plattformar, med både printtidning, redaktionellt digitalt innehåll och webbshop. Det är helt nytt i Sverige, säger Ulf Kihlberg, grundare och VD av Bagaren och Kocken.

Chefredaktör för Bagaren och Kocken är Hélène Mönnich Börjeson. Första numret finns i butik den 19 november.

Högupplösta bilder laddas ner från Egmont Publishings pressrum på Cision:

För mer information vänligen kontakta,
Åsa Holmström, Förlagschef, Egmont Publishing,
e-post asa.holmstrom@egmont.se, telefon 0702 59 13 12

Ulf Kihlberg, VD, Bagaren och Kocken,
e-post ulf.kihlberg@bagarenochkocken.se, telefon 0705 53 66 10

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmontkoncernen som delar ut mer än 100 miljoner SEK årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Det känns fantastiskt att kunna erbjuda våra kunder ett helhetskoncept för alla plattformar, med både printtidning, redaktionellt digitalt innehåll och webbshop. Det är helt nytt i Sverige.
Ulf Kihlberg, VD och grundare, Bagaren och Kocken