Egmont Publishing förvärvar Forma Publishing Group

Egmont Publishing köper Forma Publishing Group från ICA Gruppen. Köpet innebär att Egmont Publishing nu blir det näst största förlaget på den svenska marknaden och stärker sitt erbjudande inom framför allt familje- och kvinnosegmentet.

Förvärvet innefattar starka varumärken som Icakuriren, Hus & Hem, Hus & Hem Trädgård, Hälsa, Scandinavian Retro samt Kryss & Knåp. Köpet inkluderar inte de renodlade ”business to business” titlarna Market och Icanyheter.

-  Förvärvet är ett led i vår övergripande strategi som bland annat handlar om att vara aktiva och offensiva i den konsolidering som sker på den svenska förlagsmarknaden, säger Per Kjellander, vd på Egmont Publishing.

Genom förvärvet stärker Egmont Publishing sin position och blir det näst största förlaget på den svenska marknaden.

- Vi har redan mycket starka positioner inom tidskrifter för specialintressen och inom målgruppen barn/ungdomar. Vi har som ambition att även stärka vårt familje- och kvinnosegment, vilket vi gör via detta förvärv. Vi blir starkare, större, mer intressanta för annonsörer, får en större databas för prenumerationsbearbetning och inte minst så får vi många nya duktiga medarbetare från Forma, säger Per Kjellander.

Under 2014 slogs Egmont Tidskrifter samman med Egmont Kids Media och bytte namn till Egmont Publishing. Genom köpet av Forma Publishing Group breddas nu målgruppen ytterligare.

- På konsumentsidan är Egmont och Forma i det närmaste en perfekt matchning. Med den hårda konkurrens som råder idag får både Egmonts och Formas varumärken bättre förutsättningar genom denna affär, säger Maria Croon, vd Forma Publishing Group.

För mer information kontakta: Per Kjellander, vd Egmont Publishing, på per.kjellander@egmont.se eller mobil: 070-715 37 79

Egmont Publishing publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser för vuxna och barn i Sverige, däribland Hemmets Journal, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande eventverksamhet. Företaget omsätter i Sverige cirka 900 MSEK och har 300 anställda.

Egmont Publishing är en del av koncernen Egmont som är en av Nordens ledande mediekoncerner med aktiviteter i 30 länder och ca 6 600 medarbetare. Egmont står bl.a. bakom Nordisk Film, TV 2 i Norge, biografer, tidskriftsförlag, bokförlag, läromedelsförlag, PlayStation och en rad delägda filmbolag t.ex. Zentropa. Gemensam devis för koncernen är We bring stories to life – med starka publicistiska värderingar, kvalitetsinnehåll och bra historier – från Oscarnomineringar till OS-sändningar. Egmont är en affärsdrivande stiftelse som omsätter cirka 1,6 miljarder EUR. Varje år delas närmare 10 miljoner EUR ut för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Per Kjellander, vd Egmont Publishing