Egmont Tidskrifter effektiviserar verksamheten

Egmont Tidskrifter, ett av Sveriges största magasinförlag, avslutar utgivningen av annonstidningarna Motorbörsen, Båtbörsen, Campingbörsen, Veteranbörsen och Entreprenadbörsen samt av tidningen Vintage. I samband med detta genomförs justeringar även inom andra funktioner på företaget, bland annat på annonsavdelningen och marknadsavdelningen.

- I samband med att vi ser över vår tidskriftsportfölj kommer tyvärr flera duktiga medarbetare att behöva sluta på företaget. Det är naturligtvis tråkigt, men nödvändigt för att vi ska kunna fortsätta att vara ett framgångsrikt förlag, säger Per Kjellander, VD på Egmont Tidskrifter.

-Mediabranschen är under transformation och så även tidskriftsbranschen. Detta kräver kontinuerlig anpassning av våra erbjudanden och sättet vi arbetar på. Vi har i många år varit bra på att balansera offensiva satsningar med moderniseringar och effektiviseringar vilket gör att vi idag lyckas kombinera goda journalistiska produkter med en av branschens bästa lönsamhetsnivåer, säger Per Kjellander.

Totalt innebär dessa föreslagna förändringar en övertalighet på 11 tjänster. Företaget inleder nu förhandlingar med berörda fackklubbar.

För ytterligare information kontakta: Per Kjellander, VD Egmont Tidskrifter AB, 070-715 37 79, per.kjellander@egmont.se

Egmont Tidskrifter AB publicerar ett 30-tal magasin och webbplatser i Sverige. Företaget omsätter cirka 500 MSEK och har 230 anställda. Resultatet före skatt (EBT) utgjorde 2012 cirka 38 MSEK vilket ger en vinstmarginal på cirka 8 %. Egmont Tidskrifter ingår i den danska mediekoncernen Egmont som är en av Skandinaviens ledande mediekoncerner. Egmont står bakom veckotidningar, magasin, serietidningar, böcker, filmer, TV-program, biografer och TV-stationer samt interaktiva spel, spelkonsoler, musik och en lång rad digitala medier. Egmont utger medier i fler än 30 länder, har cirka 6 500 medarbetare och en genomsnittlig omsättning på 1,4 miljarder EUR.