Egmont Tidskrifter satsar på rymden

Egmont Tidskrifter lanserar tidningen Allt om Rymden. En tidning som ger läsaren en inblick i rymdens fascinerande mysterier som planeter, svarta hål, supernovor och utvecklingen av dagens rymdfarkoster.

Vetenskap och universum är heta ämnen. Amazon.co.uk har ökat sin försäljning av stjärnkikare med 900 procent senaste året och TV program som The Solar system och Stargazing live har över 9 miljoner tittare i UK och under 2013 släpps det minst tolv biofilmer med anknytning till rymden, bl a Elysium, After earth, Gravity och The Europa Report.

- Intresset för rymden ökar även i Sverige och därför ligger Allt om Rymden helt rätt i tiden, säger Per Melander förlagschef på Egmont Tidskrifter.

2013 är ett passande år att lansera en ny tidning om rymden. Det blir ett händelserikt rymdår med allt från magiska norrsken, tack vare ovanligt mäktiga solstormar, till asteroidnedslag i Ryssland. Kometen PanStarrs dyker upp på södra stjärnhimlen ungefär samtidigt som vårt första nummer kommer ut i butik och i december kommer ännu mer spektakulära och ljusstarka kometen C/2012 S1 få stor uppmärksamhet.

I Allt om Rymden görs det komplicerade lättillgängligt i reportage, fakta och frågespalter med både svenska och internationella experter, fantastiska bilder och det senaste inom stjärnskådning. Tidningen vänder sig till alla som är vetenskapligt intresserade och fascineras av universum, amatörastronomi, rymdvetenskap och kosmiska mysterier.

- Intresset för specialtidningar håller i sig och Egmont Tidskrifter har fler lanseringar planerade under året, säger Per Melander.

Allt om rymden görs på licens från Imagine Publishing i Storbritannien och lokalanpassas efter den svenska marknaden. Tidningen finns i butik från 12 mars 2013 till priset 79:90 kr.

För mer information kontakta Per Melander, Egmont Tidskrifter på 08 692 66 18 eller 0707 30 05 69

Egmont Tidskrifter AB publicerar ett 30-tal magasin och webbplatser i Sverige, omsätter cirka 500 msek och har cirka 230 anställda. Bolaget ingår i den danska mediekoncernen Egmont som är en av Skandinaviens ledande mediekoncerner. Egmont står bakom veckotidningar, magasin, serietidningar, böcker, filmer, tv-program, biografer och tv-stationer samt interaktiva spel, spelkonsoler, musik och en lång rad digitala medier. Egmont utger medier i mer än 30 länder, har 7 600 medarbetare och en omsättning på 1,6 miljarder EUR.