Egmont Tidskrifter växlar upp sin digitala satsning

Egmont Tidskrifter växlar upp sin digitala satsning genom att anställa Björn Österman som ansvarig för digitalsälj på annonsavdelningen. Björn har lång erfarenhet av den digitala annonsmarknaden och kommer senast från en roll som COO på Backbone4Media och innan dess på Admeta som affärsutvecklare. Björn tillträder sin tjänst på Egmont Tidskrifter i slutet av september.

- Jag ser verkligen fram emot att börja arbeta för ett av Nordens största medieföretag. Egmont Tidskrifter gör stora satsningar inom det digitala området och det är spännande att vara en del av detta och utveckla den digitala försäljningen, säger Björn Österman.

Kraven på digital kompetens ökar på annonsmarknaden och Björns erfarenhet och kunskap kommer att vara ett starkt tillskott till Egmont Tidskrifters annonsverksamhet.

- Utöver gedigna kunskaper om den digitala utvecklingen har Björn en lång erfarenhet av avancerad b2b-försäljning. Han kommer att ha en viktig roll i vår strävan i att bli den bästa mediepartnern för våra kunder. Den digitala annonseringen blir allt viktigare och vår försäljning av digitala lösningar ökar kontinuerligt, vilket ställer högre krav på hela vår säljorganisation, säger Heikki Lampinen, annonsdirektör på Egmont Tidskrifter.

Utöver att höja kompetensen inom digital annonsering är Björns insikter i de strukturförändringar som nu sker inom digital annonsering en stor tillgång för Egmont.

- Vi ser många stora trender och förändringar på annonsmarknaden just nu, inte minst att våra kunder i allt större omfattning vill öka relevansen i den räckvidd de köper. De starka varumärkena i vår portfölj i kombination med nya lösningar inom målgruppsstyrd annonsering ger oss utmärkta förutsättningar att leverera det som våra kunder efterfrågar, säger John Severinson, digital direktör på Egmont Tidskrifter.

För mer information kontakta:
Annonsdirektör Heikki Lampinen, 070-624 11 72
Digital direktör John Severinson, 070-677 15 51
Björn Österman, 073-929 77 88

Egmont Tidskrifter AB publicerar ett 30-tal magasin och webbplatser i Sverige, omsätter cirka 500 msek och har cirka 230 anställda. Bolaget ingår i den danska mediekoncernen Egmont som är en av Skandinaviens ledande mediekoncerner. Egmont står bakom veckotidningar, magasin, serietidningar, böcker, filmer, tv-program, biografer och tv-stationer samt interaktiva spel, spelkonsoler, musik och en lång rad digitala medier. Egmont utger medier i mer än 30 länder, har 7 600 medarbetare och en omsättning på 1,6 miljarder EUR.

Egmont Tidskrifter gör stora satsningar inom det digitala området och det är spännande att vara en del av detta och utveckla den digitala försäljningen.
Björn Österman, ansvarig för digitalsälj på Egmont Tidskrifter.