Egmont utökar satsning på serier i skolan

Med initiativet Serier i Undervisningen vill Egmont Publishing främja läslusten bland landets skolelever. Flera skolor har med framgång använt sig av Egmonts undervisningsmaterial, och nu utökas satsningen med ett nytt pedagogiskt koncept för serieskapande.

Den nya lärarhandledningen ”Skapa egna serier” är gratis och ska göra det enklare för både lärare och elever att göra egna serier. Materialet kan användas över flera årskurser och kräver inga förkunskaper. Det innehåller en rad olika elevuppgifter, varvat med fördjupande information för lärarna. Serietecknaren och manusförfattaren Jimmy Wallin har författat handledningen.

– Att göra egna serier behöver inte vara så svårt som man kan tro. Tvärtom kan det vara ett enkelt och effektivt sätt att berätta en historia. Och framförallt främjar det barnens kreativitet och läs- och skrivförmåga på ett väldigt lustfyllt vis, säger Jimmy.

Tecknarbesök och serieworkshops
Parallellt med den nya lärarhandledningen erbjuds skolor en möjlighet att arrangera workshops och föreläsningar i serieskapande. Egmont har samlat några av landets främsta seriekreatörer, som Johan Unenge, Malin Biller, Tony Cronstam, Johanna Kristiansson och Frida Ulvegren. Besöken skräddarsys efter skolans egna önskemål, och kan anpassas för genomförande i alla årskurser och i varierande omfattning.

– Det finns en enorm potential för att använda serier som pedagogiskt verktyg. Vi vill sänka tröskeln för skolorna med vårt kvalitativa och lättillgängliga material, och samtidigt visa hur otroligt kul och enkelt det kan vara att arbeta med serier, säger Jonas Lidheimer, projektledare för Serier i Undervisningen.

Lärarhandledningen ”Skapa egna serier” finns att ladda ner gratis på Serieriundervisningen.se.

För mer information vänligen kontakta,
Jonas Lidheimer, projektledare Serier i Undervisningen, Egmont Publishing,
telefon 040 693 94 62, e-post
jonas.lidheimer@egmont.se

Bok & Bibliotek 2015
Serier i Undervisningen deltar på Bokmässan i Göteborg den 24-27 september och finns på plats i Egmont Publishings monter B 08:42. Det senaste läromaterialet, ”Bamses lärarhandledning” och ”Skapa egna serier”, presenteras med två seminarier torsdagen den 24 sept kl. 12.30 - 12.50 (seminarielokal) respektive lördagen den 26 sept kl. 14.30 - 15.15 (Seriescenen).

Serier i Undervisningen är ett långsiktigt initiativ för ökad läslust och förbättrad läsförståelse bland svenska skolbarn. Skolor och pedagogiska verksamheter erbjuds undervisningsmaterial i form av gratis lärarhandledningar (av lärare, för lärare), seriematerial till självkostnadspris samt arrangemang av workshops och besök av serieskapare. Projektet drivs av Egmont Publishing i samarbete med bland annat Läsrörelsen, Seriefrämjandet och Apart förlag. Läs mer på Serieriundervisningen.se.

Egmont Publishing publicerar ett 100-tal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmont-koncernen som delar ut mer än 100 miljoner SEK årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Det finns en enorm potential för att använda serier som pedagogiskt verktyg. Vi vill sänka tröskeln för skolorna med vårt kvalitativa och lättillgängliga material, och samtidigt visa hur otroligt kul och enkelt det kan vara att arbeta med serier.
Jonas Lidheimer, projektledare Serier i Undervisningen