Eleonor från Umeå är Årets Hälsovinnare – gick ner 45 kilo på 8 månader

Med tävlingen Hälsovinsten vill tidningen Hälsa hylla vanliga människor som lyckats med en personlig hälsovinst. När årets vinnare skulle koras var det Eleonor Jakobsson, 44 år från Umeå, som fick juryn på fall. Tack vare en helt ny livsstil, hård träning och en vilja av stål lyckades hon gå ner hela 52 kilo på ett år.

Att Umeåbon Eleonor Jakobsson gjort en personlig hälsovinst råder det inget tvivel om. Under många år led Eleonor av kraftig övervikt. När det var som värst pekade vågen på 120 kilo, och läkarna erbjöd en magsäcksoperation. Men mot alla odds lyckades hon göra en helomvändning av sitt liv, både vad gäller kost, motion och livsstil. Och hon gjorde det utan snabba och kortsiktiga lösningar. Idag väger Eleonor 68 kilo till sina 168 centimeter och har hållit vikten i fyra år.

– Det har verkligen varit tuff konkurrens i årets tävling – men just Eleonors historia grep tag i oss i juryn. En sådan envishet och övertygelse kändes självklar att premiera. Eleonore bestämde sig och gick ner alla sina överviktskilon – och har dessutom lyckats hålla fast vid sin nya hälsosamma livsstil. Det är beundransvärt, säger Maria Torshall, chefredaktör för tidningen Hälsa.

– Jag är jätteglad och stolt över utmärkelsen! Det är ett kvitto på att man gjort något riktigt bra, och sporrar till att leva ett fortsatt njutbart och hälsosamt liv, berättar Eleonor Jakobsson, vinnare av Hälsovinsten 2015.

Förutom äran att stå som vinnare i Hälsovinsten, får Eleonor även en hälsoresa för två personer till Masesgården i Leksand. Eleonores berättar sin egen historia i ett reportage i kommande nummer av Hälsa, som finns i butik i slutet av december.

För mer information vänligen kontakta,
Maria Torshall, chefredaktör tidningen Hälsa, telefon 070 167 31 08, e-post maria.torshall@egmont.se

Egmont Publishing publicerar ett hundratal magasin och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Kalle Anka, Vagabond, Bamse och KING Magazine. Därutöver har företaget en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event. Företaget omsätter cirka 1,1 miljarder SEK och har cirka 330 medarbetare i Sverige. Egmont Publishing är en del av Egmontkoncernen som delar ut mer än 100 miljoner SEK årligen för att bidra till att barn och ungdomar får ett bättre liv.

Det har verkligen varit tuff konkurrens i årets tävling – men just Eleonors historia grep tag i oss i juryn. En sådan envishet och övertygelse kändes självklar att premiera. Eleonore bestämde sig och gick ner alla sina överviktskilon – och har dessutom lyckats hålla fast vid sin nya hälsosamma livsstil. Det är beundransvärt.
Maria Torshall, chefredaktör, Tidningen Hälsa